Sökning: "samtalsmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet samtalsmodell.

  1. 1. ”Tillsammans blir vi smartare än en”. : En kvalitativ studie om lågstadielärares syn på litteratursamtal i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Gyllensvan Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal; intervju; systematisk observation; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; lågstadielärare; Tengbergs läsarter; Chambers samtalsmodell;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie ska undersöka hur tre lärares arbetssätt och inställning till litteratursamtal i undervisningen ser ut. Tidigare forskning visar på många fördelar för elevers språk- och begreppsutveckling samt ett flertal andra positiva effekter på elevernas lärande genom litteratursamtal. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal i undervisningen : En empirisk studie om hur boksamtal används i svenskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elina Svensson; Moa Lönn; [2022]
    Nyckelord :Book talk; talk about literature; Langer’s envisioning literature; Chamber’s conversation model; Swedish teacher; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med boksamtal i sin undervisning. Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma svensklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Textsamtal utifrån samtalsmodellen "Jag undrar" : Implementering av Aidan Chambers samtalsmodell vid textsamtal innom svenskämnet i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Nathalie Amin; Tara Jaddo; [2022]
    Nyckelord :Text talk; Aidan Chambers talk approach; ” Tell me”; Reading skills; Literary Transfer Competence; Performance Competence and Exploratory Talk; Textsamtal; Aidan Chambers samtalsmodell; ”Jag undrar”; läskompetens; literary transfer competence; performanskompetens och utforskande tal;

    Sammanfattning : During our four years as teacher students we have identified a lack within pupil’s text discussions. We have noticed that these discussions do not promote pupils’ abilities to think, reflect and to be critical against a text. In our and Aidan Chambers opinions, this is a very important aspect to develop within the education. LÄS MER

  4. 4. "Det hjälpte mig att förstå bättre." : En studie om litteratursamtalets möjligheter i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lucas Färdig; Lucia De La Espriella Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Literature discussion; middle school students; interview; reading; reading comprehension; teaching strategies; Chamber s conversation model.; Litteratursamtal; mellanstadieelever; intervju; läsning; läsförståelse; arbetssätt; Chambers samtalsmodell.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar mellanstadieelevers förståelse av läst skönlitteratur. Den tidigare forskningen presenterar positiva resultat vid användning av litteratursamtal i skolklasser. Flera forskare hävdar att litteratursamtal förbättrar och fördjupar elevernas förståelse. LÄS MER

  5. 5. JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helén Lindell; [2020-06-17]
    Nyckelord :Kollegialt lärande; samtalspraktik; praktikarkitektur; professionellt lärande; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar för kollegialt lärande. Teori: Teorin om praktikarkitekturer (Kemmis & Grootenboer, 2008) har använts för att analysera hur kulturella-diskursiva, materiella-ekonomiska och social-politiska arrangemang möjliggör och begränsar den samtalspraktik som kännetecknar kollegialt lärande. LÄS MER