Sökning: "samtalsmodeller."

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet samtalsmodeller..

  1. 1. Specialpedagogens samtalande roll i mötet med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Berggren; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; dialog; specialpedagogik; samarbete; sociala strukturer; professionalism; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : I uppsatsen får vi ta del av yrkesverksamma specialpedagoger och deras beskrivningar av sinsamtalsroll i mötet med vårdnadshavare, men även förstå hur pedagogerna uttrycker siggenom olika samtalsmodeller inspirerat av Jürgen Habermas kommunikationsteori. Arbetet visar beskrivningar som ringar in både tvåsamma mötena med vårdnadshavare, men även tar upp hur specialpedagogerna upplever att rollen till vårdnadshavare förhåller sig under möten med fler deltagare. LÄS MER

  2. 2. Palliativ omvårdnad : En litteraturstudie om personerupplevelser av att leva med cancer vid livets slutskede

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Rebecka Stjernborn; Lovis Böttern; [2022]
    Nyckelord :Cancer; experience; nursing; palliative; person-centered; Cancer; omvårdnad; palliativt; personcentrering; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under 2020 berodde var sjätte dödsfall på cancerdiagnos. Den vård som ges vid en obotlig sjukdom, där livslängden är förkortad kallas palliativ vård. Detta ges för att främja livskvalitén genom att lindra symtom samt behov som uppstår för individen. LÄS MER

  3. 3. Språk-och kunskapsutveckling med utforskande samtal. : En intervjustudie om svenskundervisning i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anny Engdahl; Niclas Alm; Sofie Olsson; [2022]
    Nyckelord :Exploratory talk; zone of proximal development; scaffolding; mediation; appropriation; Vygotskij; sociocultural theory; utforskande samtal; proximal utvecklingszon; stöttning; mediering; appropriering; Vygotskij; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har som syfte att undersöka lärares syn på utforskande samtal i svenskundervisningen i lågstadiet. I intervjuer med tre lågstadielärare ställdes frågor om hur utforskande samtal genomförs, vilken roll läraren har när de genomförs och hur de påverkar elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i årskurs 4 - 6

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cecilia Formare; Kristina Hörnell; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; klassrumskommunikation; skönlitteratur; mellanstadiet; kunskapsöversikt;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikts syfte är att ta reda på vad tidigare forskning säger om högläsning och olika samtalsmodeller kring skönlitteratur i mellanstadiet. Detta besvaras genom frågeställningen: Varför ska högläsning och samtal kring skönlitteratur vara en del av undervisningen på mellanstadiet? För att få fram översikten undersökte vi tidigare forskning i form av vetenskapliga artiklar med högläsning och samtalsmodeller som fokus. LÄS MER

  5. 5. Hur används litteratursamtal om skönlitterära texter i undervisningen på mellanstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Thomas Petersen; Sofia Lygneblad; [2021]
    Nyckelord :Literature conversations; fiction; reading comprehension; identity formation; envisionments; conversational models; Litteratursamtal; skönlitteratur; läsförståelse; identitetsskapande; litterära föreställningsvärldar; samtalsmodeller.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi gjort en empirisk studie där vi har undersökt hur ett urvallärare arbetar med litteratursamtal i sin undervisning för att utveckla elevernasläsförståelse i årskurs 4–6. Genom intervjuer och enkätsvar från sju lärare har vigranskat vilka metoder och teorier de utgår från vid litteratursamtal, samt hur debedömer eleverna under dessa samtal. LÄS MER