Sökning: "samtidskonst"
Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade ordet samtidskonst.
11. Still-Lifestock
Kandidat-uppsats, Konstfack/TextilSammanfattning : Howdoyoudo (HDYD): How do you do, Howdy! Howdy (HD): Howdy, Howdoyoudo! HDYD: Vi ser ut att få en fin dag idag, tycker du inte? Synd att den måste befläckas med det vanliga smutsgörat. En efterlysning har kommit in. HD: Det har hänt igen? HDYD: Ja, det är samma visa varje gång. LÄS MER
12. Hertig Karls målningar. : Den esoteriska bildtraditionens diskurs och tillämpningar inom samtidskonsten.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att undersöka en esoterisk bildtradition som en separat bildvetenskap utifrån en diskursanalytisk metod. Frågan ställs hur denna bilddiskurs formerats, om vi kan identifiera en särskild estetik och hur vår bild av den har tillkommit. Uppsatsen undersöker här omgivande narrativ och utsagor. LÄS MER
13. Cavalletti
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)Sammanfattning : Uppsatsen Cavalletti är ett försök att beskriva en svårdefinierad känsla. En känsla som återfinns både inom dressyren och konsten. Beskrivningar av personliga erfarenheter, samtidskonst, cavalletti och kavaletter hjälper till att förklara de olika sidorna av känslan. LÄS MER
14. Samtidskonst i bildsalen : En kvalitativ studie om användningen av samtidskonst i bildundervisning i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet är att undersöka bildlärares användning av samtidskonst i undervisning i grundskola, årskurs 7-9. För att undersöka detta användes tre frågeställningar och semi-strukturerade intervjuer genomfördes med fyra ämneslärare i bild på högstadienivå i en mindre svensk kommun. Intervjuerna bearbetades med en kvalitativ temaanalys. LÄS MER
15. Nyfikenhet finns : Tre bildlärare om samtidskonst i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka bildlärares kunskap om och inställning till samtidskonst i undervisningen, vilka fördelar och hinder som finns med att arbeta med samtidskonst i skolan och på vilket sätt samtidskonst i undervisningen kan relateras till skolans demokratiuppdrag. Undersökningen sker ur ett konst- och bildningsteoretiskt perspektiv med idén om estetik som kunskapsform i centrum. LÄS MER