Sökning: "samundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade ordet samundervisning.

  1. 16. "Frånvaro, idrottsämnets största utmaning?” : En intervjustudie om flickors ickedeltagande

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alicia Fogelberg; Isabelle Larsson; [2020]
    Nyckelord :idrottsundervisning; frånvaro; gymnasiet; flickor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka varför fem flickor på en gymnasieskola uteblir från undervisningen i Idrott och hälsa 1. Frågeställningarna som vi valt att ta reda på är följande: Hur tänker eleverna om innehållets betydelse för deltagande? Hur ser eleverna på samundervisning och deltagande i ämnet idrott och hälsa? Vad motiverar eleverna att delta i idrott och hälsa? Denna studie har gjorts med en kvalitativ ansats, då intervjuer med fem flickor genomförts på en gymnasieskola. LÄS MER

  2. 17. ”Könsskillnader kan ej pratas bort” : Gymnastiklärarnas argumentering kring samundervisning i Tidskrift i gymnastik, 1968–1980.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Balkevärn Mikaela; [2020]
    Nyckelord :Historia; samundervisning; idrott och hälsa; genus;

    Sammanfattning : Att särskilja könen vid undervisning är en debatt som sträcker sig långt tillbaka. Studier påvisar hur komplex frågan är utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Det påvisas å ena sidan att samkönade undervisningssituationer gynnar flickor i deras lärande och självständighet. LÄS MER

  3. 18. Speciallärare i teori och praktik : En intervjustudie om speciallärares syn på sitt arbete och utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Virginia Mari; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; speciallärarutbildning; professionsteori; intervju; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om specialläraruppdraget och speciallärares arbetsuppgifter. Intentionen var vidare att undersöka uppfattningar hos speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling om hur arbetet överensstämmer med deras utbildning och ämnesdidaktiska specialisering. LÄS MER

  4. 19. Sam- eller särundervisning i ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om vad lärare samt elever tycker om sär/samundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Wesam Ibrahim Ahmed; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med studien är att undersöka vad elever i årskurs 9 samt lärare tycker om de två undervisningsformerna sam-respektive särundervisning. Därutöver ska studien undersöka vilka för och nackdelar eleverna och lärarna anser är förknippade med dessa undervisningsformer. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers erfarenheter av att undervisa elever som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Natalie Arvendal; [2019]
    Nyckelord :interventioner; riktat instruktionsstöd; samundervisning; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med elever som har språkstörning samt hur de beskriver sina erfarenheter av det organisatoriska stödet kring att arbeta med dessa elever. Forskning visar att interventioner där man arbetar med både det muntliga och skriftliga lärandet samt riktat instruktionsstöd är en faktor som utvecklar elever med språkstörning positivt. LÄS MER