Sökning: "samverkan förskola hem"

Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden samverkan förskola hem.

  1. 16. Man får ju liksom trolla med knäna, verkligen : Pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; lek;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan där pedagogernas uppfattningar, val av arbetssätt samt möjligheter respektive utmaningar med detta arbete varit i fokus. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av semistrukturerade intervjuer har empiri samlats in. LÄS MER

  2. 17. Samverkan : En kvantitativ studie kring pedagogers samverkan med vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Krantz; Hanna Velander; [2022]
    Nyckelord :Preschool; collaboration; guardians; children in need of special support; Förskola; samverkan; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studien har en kvantitativ ansats där syftet är att ta reda på om samverkan mellan förskola och hem skiljer sig åt beroende på om barn är i behov av särskilt stöd eller inte, samt vilken profession som ansvarar för det. De två frågeställningar som definierar studiens syfte är: Vilken skillnad vid samverkan med vårdnadshavare finns beroende på om barnet är i behov av särskilt stöd eller inte ur personal i förskolans perspektiv? Har utbildningsgraden av personalen i förskolan någon betydelse för hur väl samverkan fungerar? Som metod användes en enkätundersökning som skickades ut till rektorer i förskolan som i sin tur skickade vidare enkäten till sina anställda. LÄS MER

  3. 18. Vad vill du egentligen veta? : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Cronqvist; Ia Garpstål; [2022]
    Nyckelord :samverkan; kommunikation; relation; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få syn på kommunikationen mellan hem och förskola sett ur olika perspektiv, jämföra vårdnadshavares och förskollärares tankar. Frågeställningarna vi utgått ifrån för att tydliggöra syftet är: Hur ser vårdnadshavare respektive förskollärare på förskolan och dess funktion? Vad uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare kommuniceras kring barnen i mötet mellan hem och förskola? Hur uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare att kommunikationen mellan hem och förskola fungerar och vilka strategier används för kommunikation? Hur kan den upplevda relationen mellan hem och förskola förstås med hjälp av begreppen vertikal och horisontell relation samt isärhållandets princip och partnerskapsprincipen?    Vi har använt en kvalitativ forskningsmetod där hermeneutiken har legat till grund för valet av metod och för att samla in empirin gjorde vi intervjuer med förskollärarna och skickade ut enkäter till vårdnadshavarna. LÄS MER

  4. 19. Samverkan mellan hem och förskola : En studie som utgår från förskolepersonalens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kharman Media; [2022]
    Nyckelord :relation; samarbete; samverkan; hem; föräldrar; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om vilkaförutsättningar det finns för att skapa goda relationer med hemmet, och varför det är viktigtmed goda relationer mellan hem och förskola. Undersökningen utgår från ett sociokulturelltperspektiv. LÄS MER

  5. 20. ”Välkommen, det är jag som kommer ta hand om dig” : En kvalitativ intervjustudie om introduktion av barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Damberg; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytning; förskola; personalgrupp; barngrupp; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förstår anknytning i relation till introduktion av barn i förskolan. ·       Hur beskriver förskolläraren att anknytning tillämpas vid introduktion? ·       Vilken förståelse kring trygghet hos barnet framträder hos förskollärarna? Studiens syfte och frågeställningar har besvarats med hjälp av fokusgruppsintervjuer som totalt omfattat nio deltagare, alla är utbildade förskollärare eller barnskötare. LÄS MER