Sökning: "samverkan förskola hem"
Visar resultat 21 - 25 av 109 uppsatser innehållade orden samverkan förskola hem.
21. Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av goda relationer till vårdnadshavare
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärarnas tankar och upplevelser kring samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Syftet har konkretiserats till tre övergripande forskningsfrågor. LÄS MER
22. "Vi hade vårdnadshavarna med oss hela tiden..." : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av vilka förutsättningar introduktionen ger
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser av vilka förutsättningar introduktionen ger. Studiens frågeställning är: hur uppfattar förskollärare arbetet med föräldraaktiv introduktion. LÄS MER
23. Covid-19 och dess påverkan på förskolan : Pedagogers strategier för att bibehålla god samverkan mellan hem och förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med en kompletterande bild till den redan existerande forskningen om faktorer som bidrar till god samverkan genom att undersöka vad pedagoger gjort, lärt sig och kommer ta med sig för strategier i arbetet med samverkan mellan hem och förskola under Covid-19’s pandemi. Studien är kvalitativ och utfördes genom att intervjua 12 pedagoger från förskolor från två kommuner i norra Sverige. LÄS MER
24. Att bygga tillitsfulla broar : relationsskapande mellan vårdnadshavare och pedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : En kvalitativ studie om legitimerade förskollärare samt utbildade barnskötares tolkningar av ett utvalt citat ur förskolans läroplan som beskriver hur arbetslaget ansvarar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskolan och hemmen. Syftet är att synliggöra hur förskolans pedagoger talar om tillitsfulla relationer mellan förskola och hem. LÄS MER
25. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER