Sökning: "samverkan grundskola grundsärskola"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden samverkan grundskola grundsärskola.

  1. 1. Inget man tar i korridoren liksom : Elevassistenters erfarenheter av elevers integritet i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Eva Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; integrity; teaching assistant; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; integritet; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några elevassistenters erfarenheter av att hantera frågor som rör elevers personliga och kroppsliga integritet, med särskilt fokus på gränser för kroppslig närhet i grundsärskolans dagliga praktik. De metoder som tillämpades var narrativa intervjuer med en kvalitativ design. LÄS MER

  2. 2. Lära av varandra : - en kvalitativ studie om samverkan mellan fritidshem i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Kågström; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; Leisure center; Primary school; Special primary school; Inclusion; Samverkan; Fritidshem; Grundskola; Grundsärskola; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om samverkan mellan fritidshem i grundskolan och grundsärskolan. De frågeställningar som använts i studien är: Hur uppfattar fritidspersonalen samverkan mellan olika fritidsverksamheter? Samt vilka uppfattningar har fritidspersonalen kring möjligheter och utmaningar med samverkan mellan olika fritidsverksamheter? Den metod som studien baseras på är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Grundsärskola i förändring : Intervjustudie rörande regeringens förändringsarbete för att höja kvaliteten i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Signe Wallinder; Katarina Åhl; [2021]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; förändring; inkludering; kunskapsutveckling; samverkan; förutsättningar och behov.;

    Sammanfattning : I regeringens förslag till förändringar (SOU 2021:11) för att höja kvaliteten i särskolan presenteras hur grundsärskolan och grundskolan ska komma att bli allt mer likvärdiga varandra. Med bland annat justerade timplaner, mer lika kursplaner och tydligare riktlinjer för samverkan mellan lärare i de olika skolformerna ska grundsärskolan stärkas och olikheterna mellan skolformerna ska minskas. LÄS MER

  4. 4. Arbetet med extra anpassningar i tre olika skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anca Maria Puiac Lupsa; Charlotte Björk; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; grundskola; grundsärskola; ledning och stimulans; specialskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och bidra med kunskap om hur pedagogisk personal inom grundskolan, grundsärskolan och specialskolan förstår och arbetar med extra anpassningar i skolvardagen. För att behandla syftet användes följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogisk personal rutinerna kring extra anpassningar i de olika skolformerna, grundskola, grundsärskola och specialskola? - Vilka likheter och skillnader i arbetet med extra anpassningar finns mellan skolformerna? - Hur ser specialpedagogens roll ut vid arbetet med extra anpassningar? Denna studie har stöd i tidigare forskning och vi använde ett systemteoretiskt perspektiv och tre av Ahlbergs (2013) specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för samverkan mellan grundskola och grundsärskola : konsekvenser för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gabriella Björk; Eriksson Maria; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; cooperation; participation; inclusion; integration; Samverkan; samarbete; delaktighet; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Studien består av kvalitativa data med kvantitativa inslag där insamlingen av empiri gjorts genom semistrukturerade intervjuer och webenkät. Syftet med studien var att studera vilka uppfattningar rektorer, undervisande lärare, speciallärare, specialpedagoger samt elevassistenter i grundskola och grundsärskola inom ett län i Sverige har kring samverkan mellan grundskola och grundsärskola, vilka förutsättningar som finns för samverkan mellan skolformerna, och hur det påverkar eleverna i grundsärskolan. LÄS MER