Sökning: "samverkan mellan ledning och anställda"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samverkan mellan ledning och anställda.

  1. 1. "Som mentor är jag också en mini-SYV" : En kvalitativ studie av gymnasiementorers syn på uppdraget studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :mentor; snäv bemärkelse; individuell vägledning; ledning; styrning; organisering; samtal; utveckling; yrkes- och högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Vägledning är betydelsefullt enligt litteraturen, dock visar ett antal studier och granskningar på brister i arbetet med studie- och yrkesvägledning inom skolväsendet. Det som främst behöver utvecklas och stärkas är vägledning som hela skolans ansvar; organisering, ledning och styrning. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar för HR under oplanerade förändringar : En fallstudie om komplexiteten i att hantera covid-19 och de lärdomar som kan bidra till bättre framtida förutsättningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Heinemann; Malin Jönsson; [2021]
    Nyckelord :HR; Oplanerad förändring; Krishantering; Strategisk HR; Ledning; Samverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund och forskningsgap: I en föränderlig värld och med påverkan av covid-19, upptäcktes ett fenomen kring vilka förutsättningar som fanns och hur HR hanterat utmaningar som uppkommit, i samverkan med ledningen. Tidigare forskning om området ansågs otillräcklighet vilket skapade ett intresse för att undersöka det närmare. LÄS MER

  3. 3. Styrning och ledning som motivation för tillit och samverkan : Flermetodsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Asad Aden Moallim Omar; Anton Sic; [2021]
    Nyckelord :tillitsbaserad ledarskap och styrning; motivation; socialt sammanhang; professionalism och byråkrati; samverkan;

    Sammanfattning : Vår studie är inspirerad framförallt genom vår utbildning på en sida och tidigare forskningen på den andra, där vi som studenter och framtidens medarbetare i offentlig sektorn försöker belysa den objektiva verkligheten av offentliga verksamheten. Studieresultat är samling av empiriska erfarenhet och subjektiva åsikter bland anställda inom två kommunen där vi lyckades få svar av tjänstemän med olika befattning och på olika andvarsnivåer bl. LÄS MER

  4. 4. Det händer tyvärr ingenting... : En utvärdering av Landstinget Blekinges inköpsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Robin Klang; Oliver Leijon; Haris Alic; [2018]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; kommunikation; affärssystem; offentlig sektor; inköpsprocess;

    Sammanfattning : 2017 gick Landstinget Blekinge 77 miljoner kronor i förlust och för 2018 räknar organisationen med fortsatta förluster. För att minska underskottet har organisationen bestämt att ett åtgärdspaket ska används för att effektivisera verksamheten. En effektiviseringåtgärd är att förbättra inköpsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Lärlingshandledning - möjligheter och hinder ur ett handledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Else Laursen; [2010]
    Nyckelord :Handledning; handledare; lärling; yrkeskunnande; samverkan skola – arbetsliv; arbetsplatsförlagt lärande.;

    Sammanfattning : Handledare för en arbetsplatsförlagd lärlingsutbildning inom vården var positiva till att lärlingar befann sig på arbetsplatsen under längre sammanhängande perioder, dock upplevdes svårigheter med kommunikation och osäkerhet om lärlingarna fått med sig allt vad som krävs för yrket då de varken fick teoretiska omvårdnadskunskaper på arbetsplatsen eller i skolan. Syftet var att ur den handledande vård och omsorgspersonalens perspektiv beskriva möjligheter och hinder vid handledning av lärlingar i gymnasial omvårdnadsutbildning. LÄS MER