Sökning: "samverkan- att bygga broar"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden samverkan- att bygga broar.

  1. 1. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nour Mohammad Hafed; [2023]
    Nyckelord :interculture; interculture competence; preschool; diversity; multicultural; interkulturalitet; interkulturell kompetens; förskola; skillnader; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar mellan enheter för att möta klientbehov : En kvalitativ studie om intern samverkan inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Felicia Guta Pantazakos; [2023]
    Nyckelord :discretion; collaboration; social work; street-level-bureaucracy; child and welfare social services; specialization; client needs and social workers; handlingsutrymme; samverkan; socialt arbete; gräsrotsbyråkrat; socialtjänstens individ och familjeomsorg; specialisering; klientbehov och socialarbetare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze how social workers experiences internal collaboration within child and welfare social services and how social workers describe the forms of internal collaboration in their practical work. The study is based on seven semi-structured interviews in seven municipalities with social workers, from three units within child and welfare social services. LÄS MER

  3. 3. Att bygga tillitsfulla broar : relationsskapande mellan vårdnadshavare och pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Evelina Ekenros; Elin Fohlin; [2021]
    Nyckelord :Förskola; läroplan; relation; samverkan; socioekologisk utvecklingsteori; sociokulturellt perspektiv; tillitsfull; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie om legitimerade förskollärare samt utbildade barnskötares tolkningar av ett utvalt citat ur förskolans läroplan som beskriver hur arbetslaget ansvarar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskolan och hemmen. Syftet är att synliggöra hur förskolans pedagoger talar om tillitsfulla relationer mellan förskola och hem. LÄS MER

  4. 4. Att möta elever med språkstörning : - ett förebyggande och hälsofrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Rönnerberg; [2021]
    Nyckelord :Förebyggande; hälsofrämjande; kommunikation; lärande; socialt samspel; språkstörning;

    Sammanfattning : Rönnerberg, Josefin (2020). Att möta elever med språkstörning - ett förebyggande och hälsofrämjande arbete. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Vikten av att bygga broar vid samsjuklighet : Samverkan mellan olika professioner och utmaningar för personalen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Mariel Mattila; Sandra Hammarlund; [2020]
    Nyckelord :Disabilities; Comorbidity; Collaboration; Substance use disorder; Funktionsnedsättningar; Samsjuklighet; Samverkan; Substanssyndrom;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine staff's experiences of comorbidity between persons with disabilities and substance abuse disorder as well as collaboration between the concerned occupational activities. We used a qualitative method and interviewed six informants from four different municipalities. LÄS MER