Sökning: "sandell ring"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sandell ring.

  1. 1. ”Fröken, hur vet jag om jag är språkligt medveten?” : En systematisk litteraturstudie om språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2021]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; förskoleklass; Hitta språket och Lgr 11; litteracitet; literacy; her-meneutik; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka och samman-ställa hur begreppet språklig medvetenhet synliggörs i aktuell svensk forskning med anknytning till grundskolans tidiga år, samt belysa hur detta avspeglas i Skolverkets bedömningsmaterial Hitta språ-ket. Med stöd av detta undersöker vi även hur man kan utveckla språklig medvetenhet hos elever. LÄS MER

  2. 2. Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper. Om kartläggning som ett didaktiskt redskap i nyanlända elevers utbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anniqa Sandell Ring; [2015-10-19]
    Nyckelord :Nyanlända; kartläggning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this case study is to reach a deeper understanding of the process whereby the knowledge and experiences of newly arrived students are mapped when they start their education at their new school. A sociocultural perspective is taken, in which learning and knowing are seen as situated processes and where interaction during the mapping activities is regarded as a series of occasions where the resources and knowledge of the students are construed and validated. LÄS MER

  3. 3. "Resan till London" : Språk, struktur och kvalitet i fyra narrativa elevtexter i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pernilla Ljung; [2015]
    Nyckelord :pupils’ texts; narrative text; systemic-functional linguistics; linguistic features; middlelevel pupils; elevtext; narrativ text; systemisk-funktionell lingvistik; språkliga drag; mellanstadieelever;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how four pupils in sixth grade use language when writing narrative texts, examined in relation to the typical structure and linguistic features of a narrative text. Another aim was to explore the similarities and differences between texts which received an A or B grade and texts with a D or E grade. LÄS MER

  4. 4. Att återberätta glädje : En studie av struktur och språk i fem pojkars personligt återgivande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Johansson; [2015]
    Nyckelord :Textual analysis; pupils’ texts; boys’ writing; genre pedagogy; structure; linguistic features; personal narrative text; early school years; Textanalys; elevtext; pojkars skrivande; genrepedagogik; struktur; språkliga drag; personligt återgivande text; skolans tidigare år;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how five boys in grade 3 of compulsory school structure and use language when they write narrative texts retelling and assessing personally experienced events. This is studied by interpreting how the boys use genre steps that are typical of the structure of personal narrative texts and by detecting and naming different linguistic features in the texts. LÄS MER

  5. 5. "Det finns en ram, men inom ramen är det ganska fritt" : En kvalitativ studie om genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Annika Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Genre pedagogy; language development; interplay; the circle model; Genrepedagogik;

    Sammanfattning : The purpose with my essay was to investigate how genre pedagogy works in a practical manor? I wanted to reach a deeper understanding for the genre pedagogy and to find out if it fits all students. To investigate this issue I have asked following questions:What is genre pedagogy?How do teachers work with different genres in the genre pedagogy?For whom is the genre pedagogy?Is the critic right that Frøydis Hertzberg is proposing about the genre pedagogy formalism? I have been using qualitative methods, to gather my empirical data. LÄS MER