Sökning: "sandra sandberg"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden sandra sandberg.

  1. 1. Kommunikation i vardagssituationer på förskolan : En kvantitativ studie utifrån förskollärares arbetssätt kring barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Sandberg; Millan Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Vardagssituationer; kommunikativa verktyg; kommunikation; förskollärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i sin yrkesroll beskriver sitt arbetssätt och vad de gör för att utveckla barns språk och kommunikation i vardagliga situationer som sker på förskolan. Hade förskollärare en medvetenhet kring vilka arbetssätt som kunde användas i vardagssituationer för att främja språkutvecklingen? Undersökningen grundade sig i ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kommunikation och samspel. LÄS MER

  2. 2. Den objektiva eller personliga läraren? : En kvalitativ studie om lärares objektiva roll och identitet i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Sandra Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Teachers; teaching; objectivity; professionalism; role; identity; ideal; expectations; approaches; strategies; effects; social sciences; Lärare; undervisning; objektivitet; professionalism; roll; identitet; ideal; förväntningar; förhållningssätt; strategier; effekter; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This is a qualitative study that aims to investigate objectivity as an ideal and the expectations laid on teachers to behave and teach objectively. Through interviews with social science teachers the study uncovers experiences regarding expectations of objectivity. LÄS MER

  3. 3. Pärlfisket på Suluöarna : Mötet av kulturer, idéer och värden under amerikansk kolonisering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Anna Sandberg; Sandra Sandberg; [2020]
    Nyckelord :pearl fishing; Sulu Archipelago; american; colonization; indigenous people; moro; views; conflicts; pärlfiske; Suluöarna; amerikansk; kolonisering; ursprungsbefolkning; moro; synsätt; konflikter;

    Sammanfattning : This study investigates the cultural meeting between the indigenous peoples of the Sulu Archipelago and American colonists in the beginning of the 20th century, regarding certain aspects of the important pearl fisheries of the region. The purpose and aim of the study is to gain a better understanding of the different views, ideas and conflicts surrounding the pearl fisheries, using concurrences as a theoretical framework and methodological approach. LÄS MER

  4. 4. Traditioner i den svenska förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Gustavsson; Sandra Sandberg; [2020]
    Nyckelord :förskola; traditioner; kultur; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Inledning Det svenska samhället är idag mångkulturellt och barngrupperna i förskolan består ofta av individer med olika kulturell bakgrund. Detta examensarbete handlar om hur förskollärare uppmärksammar traditioner och varför. LÄS MER

  5. 5. Att se möjligheter där andra ser hinder : uppfattningar om inkludering och tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Calmerbäck; Anna-Maria Sandberg; [2017]
    Nyckelord :universal design for learning; Inkludering; gymnasiesärskola; tillgänglig undervisning; universal design för lärande; specialpedagogiska perspektiv; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur pedagoger, elever och skolledare vid en gymnasieskola uppfattar fenomenen inkludering och tillgänglig undervisning genom att undersöka deras syn på möjligheter och utmaningar med att som elev inskriven i gymnasiesärskolan delta i undervisning på nationella program på gymnasieskolan. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med målet att finna variationer i uppfattningarna kring inkludering och tillgänglig undervisning hos de olika aktörerna. LÄS MER