Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kunskapsproduktion kring fetischism : Att förhålla sig till sakorienterad sexualitet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta projekt söker efter vägledande principer för en kunskapsproduktion kring fetischistisk sexualitet. Detta har utförts genom diskursanalytiska och genealogiska studier av hur fetischism konstrueras i olika sociokulturella sammanhang. LÄS MER
2. Visuell makt – en krigsförklaring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The objective of this paper is to examine a case-study on the satellite images presented by Collin Powell in the U.N. security council in 2003. This is done through a discourse analysis with visual securitization as the main theory. LÄS MER
3. Sexualitet bortom kön : Fetischism som synliggörare av könsorienteringsnormen
Magister-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Syftet med detta projekt är att granska nutida sexualitetsnormer. För att genomföra detta undersöks hur rådande föreställningar om sexualitet framstår i skenet av en referenspunkt utanför dagens hegemoni. Som sådan perspektivgivare tas sexualiteten fetischism, betraktad utifrån ickepatologiserande kunskapsideal. LÄS MER
4. "Vi har inte tid med luddigt" : Vilka barn är i behov av särskilt stöd? - En diskursanalys av lärares beskrivningar från tre skolformer utifrån ett maktperspektiv.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vilka diskurser som framträder i lärares syn på kategoriseringen barn i behov av särskilt stöd, från tre olika skolformer. Detta genom att undersöka likheter och skillnader i beskrivningarna av barn i behov av särskilt stöd, samt lyfta synen på normalitet och avvikelse ur ett maktperspektiv. LÄS MER
5. Maktpraktiker på en specialpedagogisk förskoleavdelning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inom svensk förskola rör sig idag många barn som bedöms vara i behov av specialpedagogiskt stöd. Syftet med den här studien är att utifrån ett maktperspektiv få fördjupad kunskap om hur pedagoger talar om och förhåller sig till barn på en specialpedagogisk avdelning. LÄS MER