Sökning: "sans-serif"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet sans-serif.

  1. 1. Designelement och märkningar inom kökssektionen : EN STUDIE AV KÖKETS FÖRBRUKNINGSVAROR KOPPLAT TILL HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Mikaela Westerberg; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; hållbar konsumtion och produktion; miljömärkningar; prisklass; förpackningsdesign.;

    Sammanfattning : Plastprodukter är ett stort miljöproblem, där en stor mängd fortfarande finns kvar i naturen och kan skada både marina djur och hela ekosystem. Kemikalier och tillsatser i plastmaterial utgör potentiella risker för både miljön och vår hälsa. LÄS MER

  2. 2. Att fånga den nutida känslan av en tradition i en visuell identitet : Hur en nutida visuell identitet för de traditionella midsommarfirandena i Leksands kommun bör utformas utifrån målgruppens brand image

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hilma Spik; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Midsommarfirandet i Leksand är troligen världens största traditionella midsommarfirande. Det är en tradition som sträcker sig långt tillbaka i tiden och firas än idag i flera byar och orter i Leksands kommun under ett par veckors tid. LÄS MER

  3. 3. Fonts and their correlation to reading speed and information recall

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredrik Svanholm; Lucas von Schéele; [2021]
    Nyckelord :fonts; font; typeface; serif; sans-serif; reading; information; recall; ;

    Sammanfattning : Text can be written with various types of fonts, knowing how the fonts affect the reader is advantageous for developers and creators when choosing what font to use when creating consumable media. Researchers have suggested that the results of a font may be affected by the reader's familiarity with it [6]. LÄS MER

  4. 4. Färgens och typografins inverkan på tillförlitlighet till e-handelswebbsidor ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Aino-Maija Markkula; Sally Hansson; [2021]
    Nyckelord :e-commerce; credibility; typography; colour; graphic design; webpage; e-handel; tillförlitlighet; typografi; färg; grafisk design; webbsida;

    Sammanfattning : SyAet med denna studie var a< förstå hur konsumenter i Sverige med olika könsroller och åldrarupplever elektroniska (e-) handelswebbsidor som =llförlitliga baserat på den visuella designen.SyAet besvarades genom a< undersöka färg- och typografins påverkan på upplevd =llförlitlighet före-handelswebbsidor, u=från konsumentens perspek=v. LÄS MER

  5. 5. Att designa efter typsnitt : En kvalitativ studie om typografins kraft och betydelse i designprocessen

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Anna Bergman; Tina Gustawsson; [2020]
    Nyckelord :typography; font; visual semiotics; connotation; visual communication; typografi; typsnitt; bildsemiotik; konnotation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar frågorna om hur och varför ett typsnitt kan förmedla ett visst intryck, en känsla eller tonalitet på en webbsidas rubriker. Samt betydelsen av, som designer eller annan yrkesverksam inom området, att ha kännedom och medvetenhet kring typsnitt. Vi valde en kvalitav metod utifrån våra frågeställningar. LÄS MER