Sökning: "sara bylund"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden sara bylund.

  1. 1. Skapa användarcentrerad design med AI-verktyg i konceptfasen : En kvalitativ litteraturstudie om användningen av AI-verktyg för att skapa användbara gränssnitt i konceptfasen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Markus Bylund; Sara Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; Artificiell intelligens; NLP; Informationsarkitektur; Gränssnitt; Konceptfasen; Designprocessen; Maskininlärning;

    Sammanfattning : This paper examines the application of artificial intelligence (AI) in the early stages of the design process, with a specific focus on using AI to develop user-centered designs during the concept phase. The paper presents a qualitative literature study that employs cloud-based tools like Notion and Lateral to organize and categorize relevant research articles. LÄS MER

  2. 2. Förväntningar vid samverkan mellan hem     och förskola : - en studie ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Bylund; Sara Nordin; [2019]
    Nyckelord :​förskollärarrollen; förväntan; rollteori; samverkan; utbytesteori; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I Sverige råder det förskollärarbrist vilket förstärks av att förskollärare väljer att avsluta sin    yrkeskarriär i förtid, detta i sin tur kan beror på att det psykiska måendet påverkas negativt av arbetet. Studier har visat att en påverkansfaktor till måendet är samverkan mellanhemochförskola. LÄS MER

  3. 3. Samverkan, en magisk uppkomst? : En studie kring skolkuratorers och lärares upplevelser av samverkan och förutsättningar för samverkan inom skolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Rakel Bylund; Sara Löfstrand; [2019]
    Nyckelord :Cooperation; Interprofessional; School counselor; School social work; Teacher; elevhälsa; lärare; samverkan; skolkurator; tvärprofessionell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och beskriva hur skolkuratorer respektive lärare upplever samverkan mellan deras professioner, vilka förutsättningar som ges till denna samverkan utifrån arbetssituation, arbetsgivare och yrkesutbildning samt hur detta skulle kunna utvecklas. Studiens empiri utgörs av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra skolkuratorer och två grundskollärare. LÄS MER

  4. 4. ”They wish to hear. They want to hear. But who is ready to attend to them?” : An investigation into the perceived barriers of access to sexual and reproductive health services for adolescents in three districts of Tanzania

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Sara Bylund; [2019]
    Nyckelord :Adolescents; SRHR; Tanzania; health providers; qualitative research; care; Ungdomar; SRHR; Tanzania; sjukvårdspersonal; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Aim: This study aimed to explore and understand Tanzanian health professionals’ perceptions of barriers for adolescents accessing sexual and reproductive health services.  Methods: A qualitative study was carried out using semi-structured interviews with 16 health professionals. Data were analyzed using thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors och Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Sara Bylund; [2019]
    Nyckelord :Erfarenheter; Telefonrådgivning; Telenursing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonen är ett kommunikativ redskap som till fortsatt stor del användas idag, när personer ute i samhället behöver hälso-och sjukvårdsråd. Man kan definiera telefonrådgivning som praxis att tillhandahålla en komponent av telefonrådgivning som fokuserar på att bedöma, prioritera och referera till korrekt vårdnivå samt att identifiera orsaken och skyndsamheten av vårdsökarens behov. LÄS MER