Sökning: "satstyper"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet satstyper.
1. Hur talar lärarhandledningarna tilllärare och elever? : – Kompositioner och relationer i skolämnet svenska med inriktning årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka olika möjliga användningar som framkommer i lärarhandledningar för ämnet svenska i årskurs 1. Två lärarhandledningar analyserades, Den magiska kulan (Felth Sjölund et al., 2011) och Livet i bokstavslandet (Alatalo, 2018). LÄS MER
2. Grammatiska strukturer hos barn i åldrarna 0;9-1;6 år : En kvalitativ utvärdering av steg I i Swe-LARSP
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Language Assessment Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett protokoll som speglar barns typiska språkutveckling och används för att utföra grammatiska bedömningar av barns spontantal. Rosenberg och Mellenius gjorde en svensk anpassning 2016, Swe-LARSP. LÄS MER
3. Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. LÄS MER
4. Verbal contents of repetitions in Swedish child-directed speech
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Repetitions in child-directed speech (CDS) have been shown to vary over time, and are suggested to affect first language acquisition. Correlations between verbal contents of repetitions in CDS and children’s language development have been suggested. The verbal contents of repetitions in Swedish CDS have not yet been investigated. LÄS MER
5. Konsten att examinera grammatik. En innehållsanalys av elva grammatikprov i svenska på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Kurs- och läroplaner ger lärare ett relativt stort handlingsutrymme med avseende på vad lärarna skall undervisa om och framförallt hur undervisningen skall ske. Styrdokumenten ritar upp de kunskapsmässiga ramar som läraren måste förhålla sig till men läraren är själv fri att forma innehållet. Det gäller även grammatikundervisningen. LÄS MER