Sökning: "saudiarabien kultur"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden saudiarabien kultur.

  1. 1. Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jesper Jansson; Tilda Svärd; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; organizational culture; leadership; national culture; home country culture; host country culture; Internationalisering; organisationskultur; ledarskap; nationskultur; hemlandskultur; värdlandskultur;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. LÄS MER

  2. 2. Svenska företags inträdesprocesser på den saudiarabiska marknaden

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Lindström; Hanna Zetterberg; [2013]
    Nyckelord :Internationalisering; Utlandsetablering; Inträdesprocess; Mellanöstern; Saudiarabien; Tillverkningsföretag; Kultur; Export; Distributör; Joint Venture;

    Sammanfattning : Mer än 50 procent av Sveriges totala BNP är idag utlandsexport och svenska företags beslut på internationella marknader blir alltmer betydelsefulla för företagens framgång. En växande marknad för svensk utlandsexport är Mellanöstern där Saudiarabien utgör en stor del av regionen. LÄS MER

  3. 3. Svenska företags etableringsstrategier i Kina, USA och Saudiarabien : En undersökning om kulturens betydelse för Hennes & Mauritz etableringar i utlandet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Vivian Miti; Nathalie Ibrahim; [2011]
    Nyckelord :Kultur; utlandsetablering; etableringsstrategier; Kina; Saudiarabien; USA;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I dagens globaliserade värld tätnar konkurrensen och konsumenterna får allt fler alternativ att välja mellan. Avståndet mellan länder har blivit mindre tack vare bland annat utvecklad infrastruktur och effektivare transporter. LÄS MER

  4. 4. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE HOTEL INDUSTRY : A CROSS CULTURAL PERSPECTIVE

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Centrum för tvärvetenskaplig miljöforskning (CTM)

    Författare :Teresa Nord; [2007]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; företagsansvar; etik; kultur; hotell;

    Sammanfattning : Debatten om affärsetik och företagets sociala ansvar i globala sammanhang med olika naturliga, ekonomiska och kulturella förutsättningar har fått en mer framträdande roll i och med globalisering. Syftet med denna studie är att fastställa hur kulturella och lokala förutsättningar påverkar arbetet inom Corporate Social Responsibility genom att undersöka och jämföra CSR arbetet på hotell i kulturellt och geografiskt olikartade länder. LÄS MER

  5. 5. Anpassningar vid etablering för snabbmatskedjor i Saudiarabien‏ : Svenska Max till den arabiska halvön

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olga Göcmen; Saman Saidi; Behzad Sourati; [2007]
    Nyckelord :Saudi Arabia; psychic distance; culture; adaptations; Fast-food business; Max AB; McDonald’s; Snabbmatsbranschen; Max AB; McDonald’s; Saudiarabien; psychic distance; kultur; anpassningar;

    Sammanfattning : Our increasingly globalized world has contributed to that more Swedish companies has expanded their business to more distant areas. One of these Swedish companies that now stands before their first international expansion is the Swedish fast-food chain Max AB. LÄS MER