Sökning: "scaffolding andraspråk"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden scaffolding andraspråk.
1. Andraspråkselevers språkinlärning i förskoleklass : Verktyg och faktorer som möjliggör andraspråkselevers språkinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka verktyg som används i två olika skolor i undervisningen, för att andraspråkselever ska tillgodogöra sig undervisningen i förskoleklassen. Kopplat till syftet har vi det sociokulturella perspektivet och ramfaktorteorin som ett analysverktyg, där vi jämför och letar efter skillnader och likheter skolorna emellan. LÄS MER
2. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med språkutvecklin i förskolan med svenskspråkiga och flerspråkiga barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how preschool teachers work with language development regarding children who speak Swedish as their mother tongue as well as children with other first language. This thesis will also examine how the teachers look upon their mission to help the children in their language development both regarding the Swedish language as well as a pontential other first language. LÄS MER
4. Skriva på ett andraspråk på andra sätt? : Skrivutveckling på ett andraspråk ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur det sociokulturella perspektivet kan användas vid skrivutvecklingen i ett andraspråk, genom att se hur lärare på skolor som använder ett sociokulturellt perspektiv planerar och genomför sådan undervisning ur det perspektivet. Därtill att se vad de anser är gynnsamt respektive utmanande med att använda det sociokulturella perspektivet samt hur de bemöter de utmaningarna. LÄS MER
5. Förskollärarens syn på relationen mellan lek och språkinlärning hos barn som har svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Introduction: It is no longer an exception that more and more preschools consist of children whose mother tongues are different from preschools’ main language. To move towards an egalitarian inclusive society, Early Childhood Education, in which most of the time children learn through play-based activities according to their knowledge, interests, and curiosity, can play an efficacious role in relation to second language children’s language development along with their general development. LÄS MER