Sökning: "scaffolding metod"

Visar resultat 11 - 15 av 135 uppsatser innehållade orden scaffolding metod.

  1. 11. Pusselbitar i barnens digitala värld : En kvalitativ studie om sex förskollärares erfarenheter och uppfattningar om digitala resurser i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Eriksson; Victoria Lindevall; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; digital kompetens; analogt material; komplement; samspel; utforska; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens resultat omfattar förskollärares reflektioner kring den snabba teknologiska utvecklingen och hur det påverkar barn i förskolan. Samhällets fokus på lärplattan ifrågasätts, där studien visar vikten av att synliggöra digitala resurser som mer än bara lärplattor. LÄS MER

  2. 12. Teckenstöd i förskolan : En studie om förskollärares inställning till teckenstöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emme Liljebjörn; [2024]
    Nyckelord :Children; preschool teachers; language development; preschool; sign support; Barn; förskola; förskollärare; språkutveckling; teckenstöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers approach the use of signs as a support tool in preschool when it comes to children´s language development. The method used to collect information for this work was the qualitative method, with semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares uppfattningar om arbetet med barns modersmål utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Friberg; Shilan Farej; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Appropriering; Förskollärare; Lärande; Modersmål; Scaffolding och Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi lever i ett mångkulturellt samhälle där förskolan ska ge varje enskilt barn förutsättningar att främja både barnets modersmål och det svenska språket. Syftet med föreliggande studie är att hur förskollärare beskriver att de främjar och arbetar med barn som har ett annat modersmål än svenska, utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  4. 14. Vardagsteknik på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Taffo; Klara Hjort Magnusson; Linnéa Karlsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Teknik; vardagsteknik; förskolegården; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER

  5. 15. Digital kompetens och användning av digitala verktyg – En kvantitativ studie om svensklärares digitala kompetens och användning av digitala verktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Anttila; Ida Johansson; [2023-02-14]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; skrivsvårigheter; svensklärare; SAMR; TPACK;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets snabba digitalisering påverkar skolan i allra högsta grad och skolorna ställs därmed inför stora utmaningar att förbereda eleverna för en digital framtid. Det digitala samhället kräver ett förändrat sätt att formulera sig i skrift och elever i skrivsvårigheter kan ofta hamna i kläm. LÄS MER