Sökning: "scaffolding metod"

Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden scaffolding metod.

  1. 16. Högläsning - mer än att bara läsa högt : En kvalitativ studie om mellanstadielärares högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; interaktion; lärarperspektiv; läsförståelse; scaffolding och undervisningsfakorer;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare arbetar med högläsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens syfte berörs genom att synliggöra vilka undervisningsfaktorer som används i praktiken samt hur mellanstadielärare möjliggör ett lärande genom scaffolding och interaktion i ett högläsande klassrum. LÄS MER

  2. 17. Språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Wejshult; Josephine Fagrell; [2023]
    Nyckelord :Children s opportunities; environments; language development; outdoor environment; preschool learning; Barns möjligheter; förskola; lärmiljöer. språkutveckling; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på barnens möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö, samt vilka arbetssätt de använder sig av för att främja barnens språk. För att uppfylla detta syfte valdes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 18. ”För det är ju bara i skolan som man tycker att det är fusk att ta hjälp av någon” : Kamratlärande som möjlighet för kunskapsutveckling och självständighet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Backman Bister; Mathias Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :grundsärskola; kamratlärande; scaffolding; självständighet; ömsesidig lärogemenskap;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte var att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av kamratlärande i grundsärskolan. Vårt fokus har framför allt legat på de undervisningspraktiker som lärarna representerar och deras syn på möjligheter som skapas för elevernas självständighet och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 19. Omsorg och undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om begreppens relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Radulovic; Amanda Persson; [2023]
    Nyckelord :care; teaching; education; curriculum; safety; omsorg; undervisning; lärande; trygghet; läroplanen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur undervisning och omsorg kan samverka i förskolans verksamhet, med fokus på de mellanmänskliga mötena mellan förskollärare och barn. Samt hur i dessa möten undervisningen tar sin utgångspunkt i omsorgen. LÄS MER

  5. 20. Gymnasielärares erfarenheter av talängslan : En kvalitativ intervjustudie med sex gymnasielärare inom svenskämnet om deras erfarenheter av talängslan och arbete med stöttning vid muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Rendu; [2023]
    Nyckelord :Muntlig framställning; talängslan; svenskämnet; scaffolding; stöttning; sociokulturell lärandeteori; proximal utvecklingszon; copingteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om svensklärares erfarenheter av talängslan och stöttning av gymnasieelever i samband med muntlig framställning inom svenskämnet. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER