Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Requiem for Milady- Ett sceniskt undersökande av kvinnorollerna i Tennessee Williams sena dramatik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Vanja Schöldéen Nilsson; [2021-04-01]
    Nyckelord :Tennessee Williams; skådespeleri; absurd theatre; experimental; burlesque; performance; avantgarde;

    Sammanfattning : I mitt arbete Requiem for Milady, undersöks hur och om de så kallat “monstruösa” kvinno- rollerna i TWs sena dramatik kan vidga och tänja gränser för hur vi ser kvinnliga stereotyper och kvinnliga /manliga identiteter? Vidare beskriver jag hur jag som skådespelare praktiskt närmar mig dessa rollporträtt med intentionen att undersöka en gestaltning som ligger bort- om konventioner inom ett psykologiskt realistiskt scenspråk. Vad uppstår, händer med materialet om jag närmar mig det genom en mer absurd och överdriven spelstil och söker befrielse genom medel som överdrift, kaos, tvetydighet och burlesk humor? Kan jag hitta ett sätt att gestalta kvinnor på scen bortom det mer traditionella?. LÄS MER

  2. 2. Mot en multimedial uttrycksform - Tre experter berättar om hur de utvecklar visuella aspekter av pop- och rockkonserter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Dennis Svensson; Ted Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Musik; ​ v​isuell gestaltning; scenisk gestaltning; kroppsspråk; scenljus; scenkläder; scenografi; utbildningsvetenskap; musikpedagogik Music; visual design; stage design; body language; stage light; costumes; scenography; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetet är en kvalitativ intervjustudie med syftet att belysa och undersöka hur ansvariga för det visuella arbetet vid pop och rock-konserter ser på sitt arbete. Informanterna har skiftande yrkesbakgrund, men de har samtliga stor erfarenhet av ämnesområdet. LÄS MER

  3. 3. Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Fredriksson; [2019-09-23]
    Nyckelord :Uppvärmning; känslor; emotioner; mimik; ansiktsuttryck; gestik; kroppshållning; position; uttryck; känslouttryck; scenspråk; scenframställning; skådespel; opera; sång; röst; talröst; repetition; musikalitet;

    Sammanfattning : Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. LÄS MER