Sökning: "schemalagd"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade ordet schemalagd.
1. ”Jag bara gör den, gör den, gör den, gör den, och sen så är den över” : Hur elever i årskurs 4–6, deras vårdnadshavare och lärare upplever att läsläxor påverkar elevernas läskompetens och läslust
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur en selektion elever inom svenskämnet i årskurs 4–6 samt deras vårdnadshavare och lärare upplever läsläxor vilka syftar till att utveckla elevernas läskompetens och läslust. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med elever, vårdnadshavare och lärare. LÄS MER
2. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER
3. En kartläggning av sjuksköterskors kompetensutveckling inom primärvården : En enkätstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Hälso- och sjukvården är i ständig utveckling. Omorganisering mellan vårdinsatserna leder till mer ansvar för primärvården. Sjuksköterskor förväntas arbeta evidensbaserat, hålla sig uppdaterade och ha kompetens för att kunna utföra sitt arbete. LÄS MER
4. Vägen till läslust : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier såväl enskilt som gemensamt kan stimulera elevernas läslust
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om mellanstadielärare och skolbibliotekariers uppfattningar om läslust och på vilka sätt den kan stimuleras genom undervisning och annat läsfrämjande arbete, samt vilken betydelse lärare och skolbibliotekarier har för elevernas läslust. Studien bygger på tre lärares och två skolbibliotekariers uppfattningar varvid en kvalitativ metod och en fenomenografisk metodansats har använts. LÄS MER
5. Planeringstidens förutsättningar i förskolan : En kvantitativ studie om förskollärares planeringstid i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av planeringstid i förskolan, samt vilket stöd de erbjuds av rektorn. För att samla in data användes en online-enkät med frågor riktade till legitimerade förskollärare. LÄS MER