Sökning: "schematisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden schematisk analys.

  1. 1. Illustrationer som informationsbärare : En analys av illustrationer i fysikläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anton Björklund; Golestan Rahem dost; [2021]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Fysikläroböcker; Årskurs 4–6; Multimodalitet; Kognitiv semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna läroboksanalys var att undersöka användningen av illustrationer i fysikläroböcker för årskurs 4–6. Samtliga illustrationer från utvalda kapitel från fyra fysikläroböcker analyserades både kvantitativt och kvalitativt med hjälp av analysmodeller baserade på Rune Petterson och Scott W. Slough m.fl. LÄS MER

  2. 2. Dagermans arbetande män : En marxistisk och maskulinitetsteoretisk analys av Stig Dagermans Streber

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska

    Författare :Emilia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Stig Dagerman; Streber; marxism; marxist; maskulinitet; intersektionalitet; intersektionell; socioekonomisk; klass; kön; hierarki; schematisk; makt; maktstruktur; maktsymmetri; dramatikanalys; drama; karaktärsanalys; Raymond Williams; Nina Lykke; Raewyn Connell; Priftis; Roberts; Sutch; Pusztai; Birthe Sjöberg;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur marxistiska och maskulinitetsteoretiska maktstrukturer påverkar relationerna mellan de fyra huvudkaraktärerna i Stig Dagermans dramatext Streber. Karaktärerna analyseras utifrån texten i Judasdramer från 1949. Analysen utgår ifrån repliker, karaktärsbeskrivningar och scenanvisningar. LÄS MER

  3. 3. Blockmodellen : Ett inkluderande lärverktyg och en stödjande strategi för arbete med textuppgifter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Tromö; Annika Tärnvik; [2021]
    Nyckelord :blockmodellen; inkluderande undervisning; schematisk bild; tillgänglig lärmiljö; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om blockmodellen som matematiskstrategi, hur den kan fungera som stöd för barns och elevers lärande och matematikutveckling iarbetet med textuppgifter i flera led. Studien tar avstamp i det specialpedagogiska uppdraget attförebygga och stödja det pedagogiska arbetet med målet att nå en inkluderandematematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Visualization of 3D Real Properties in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Geodesi och satellitpositionering

    Författare :Alice Hugosson; [2019]
    Nyckelord :3D real property; RRR; 3D cadaster; cadastral dossier; standardization; 3D-fastighet; 3D registerkarta; förrättningsakt; standardisering;

    Sammanfattning : It is a high demand of land in the society today, especially in urbanized areas. Values of land are increasing, and the cities get more complex constructions and relations between ownership.Since the 1st of January 2004 it is possible to form real properties that are limited both horizontally and vertically. LÄS MER

  5. 5. Processreliabilistiska rättfärdigande som funktionalistiska förlopp: Är generalitetsproblemet ett frameproblem?

    Master-uppsats, Filosofiska fakulteten; Avdelningen för kulturvetenskaper, KVA

    Författare :Johan Lundqvist; [2013]
    Nyckelord :Epistemology; reliabilism; process reliabilism; metaphysical functionalism; Ramsey sentence; epistemic justification; evil demon; clairvoyance; Mr. Truetemp; generality problem; the Chinese Room; frame problem; enveloping.; Epistemologi; reliabilism; processreliabilism; metafysisk funktionalism; Ramseysats; epistemiskt rättfärdigande; elak demon; klärvoajans; Mr. Truetemp; generalitetsproblem; det Kinesiska Rummet; frameproblem; enveloping.;

    Sammanfattning : Först presenteras metafysisk funktionalism. En Ramseysats för smärta spelar en central roll som en implicit definition av ett mentalt tillstånd över sensorisk input och beteendemässig output. Därefter presenteras reliabilismen som en teori om kunskap. LÄS MER