Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolgården - ett möjligt rum för lek och lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Asker Hagelberg; Hevin Moussa; [2019]
    Nyckelord :school grounds; social space; place-based education; outdoor education; skolgården; socialt rum; platsbaserat lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Skolgården är en institutionell miljö med normer och regler som de flesta barn och ungdomar vistas i dagligen, då obligatorisk skolgång gäller i Sverige. Skolgårdsmiljöerna utgör del i infrastrukturen av lärandemiljöer utomhus som förekommer i barns och ungas vardag, och förknippas ofta med elevers rastaktiviteter och paus från undervisningen inomhus. LÄS MER

  2. 2. School grounds : children’s perspectives on qualities, use and social support

    Master-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Sofie Hallin; [2018]
    Nyckelord :school grounds; green school grounds; children’s environment; children’s health; school grounds as social environments; sense of community; security; safety;

    Sammanfattning : School grounds are places where children spend a lot of time during all of their school years, and therefore central for many children’s everyday life. School grounds are an important part of the school settings that affect several dimensions of children’s health, since the built environment can facilitate or constrain physical activity. LÄS MER