Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. The Violent and Dangerous Suburb : A Qualitative Study of Suburban Youth View of Exclusion, Suburbs, and Suburban Problems
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : This study examines the perspectives of five young individuals on marginalization, suburbs, and suburban issues. All participants are male and between the ages of 16 and 20 years old, residing and growing up in the suburb of Nydala in Malmö County. LÄS MER
2. Hållbar konsumtion och produktion, ett sociovetenskapligt dilemma : - En analys av högstadieelevers argumentation inom vegetarisk kost.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : This study intended to examine Swedish upper secondary school students' argumentation related to the socioscientific issues about sustainable consumption and production, where the students take a position more specifically about a vegetarian diet. Examining sustainable development as an SSI becomes natural here as it is a constantly emerging feature in both the media but also within the school where it is used to give students a developing knowledge to be able to make informed decisions for future problems. LÄS MER
3. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER
4. Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. LÄS MER
5. HBTQIA-inkludering i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Sexuality, sex, and gender represent three out of seven grounds of discriminations, and teachers carry the duty to actively counteract discrimination according to the Swedish National Agency for Education. Even though Sweden is in fifth place of gender equality and teachers are supposed to educate students to become accepting human beings, the Swedish Schools Inspectorate published that only one out of three Swedish teachers include LGBTQ questions in their teaching. LÄS MER