Sökning: "school material resources"

Visar resultat 11 - 15 av 212 uppsatser innehållade orden school material resources.

  1. 11. Promoting Multilingualism as a Resource in Education : A Minor Field Study on a Senior Secondary School in The Gambia

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Melinda Malmström; [2023]
    Nyckelord :Access to the Curriculum; Didactic Design; First Language; Language of Instruction; Language Domination; Linguistic and Cultural Diversity; Multilingualism;

    Sammanfattning : AbstractThe study aims to explore how students’ linguistic resources are used for learning in a school in Gambia. The study is a field study and was conducted at a Senior Secondary School during January and February 2023. LÄS MER

  2. 12. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  3. 13. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  4. 14. På vilka sätt erbjuder gymnasiebibliotekarie pedagogiska resurser? : En studie utifrån ett sociokulturellt perspektiv om gymnasiebibliotekariens roll i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lilly Debby; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska resurser; sociokulturellt perspektiv; gymnasiebibliotekarie; lärare; gymnasieelever; undervisning; informationssökning; källkritik; läsfrämjande; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to explore experiences of the secondary school librarians' use of educational resources in their teaching and how educational resources can be applied in school libraries. In addition to recognize the challenges school libraries face with educational resources. LÄS MER

  5. 15. Vilka faktorer ökar risken för en ungdom att bli kriminell och hur kan samhället arbeta brottsförebyggande? : En kvalitativ studie om socialtjänsten och polisens identifierade riskfaktorer gällande ungdomskriminalitet hos unga kriminella och det förebyggande arbetet, utifrån de professionellas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Felicia Nilsson; Vilma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; risk factors; crime prevention work; social work; social services; police; Ungdomskriminalitet; riskfaktorer; brottsförebyggande arbete; socialt arbete; socialtjänst; polis;

    Sammanfattning : Juvenile delinquency is a societal problem that is increasingly receiving attention and has engaged researchers, politicians and especially the public. The purpose of this study is to investigate which risk factors social service professionals and the police authority identify concerning juvenile delinquency in young criminals and how crime prevention can be carried out to reduce juvenile delinquency in the society. LÄS MER