Sökning: "school material resources"

Visar resultat 16 - 20 av 212 uppsatser innehållade orden school material resources.

  1. 16. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  2. 17. Lärresurser i genrepedagogisk undervisning – Undervisningsmaterialets roll i utvecklandet av elevers kompetens i sakprosaskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Saga Lindhé; [2023]
    Nyckelord :literacy; lärresurs; sakprosa; genrepedagogik; skrivinriktningar; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Teaching and Learning Resources in Genre Pedagogy – The Role of Teaching and Learning Materials in the Development of Students’ Non-Fiction Writing Skills The impact of genre pedagogy in a digitalised school means that the resources for teaching writing are largely made up of different types of model texts. Läromedelsutredningen (SOU 2021:70) carried out on behalf of the government highlights a tension between the physical textbook and alternative teaching and learning materials (TLM). LÄS MER

  3. 18. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER

  4. 19. HR-Paradoxen: Att arbeta med mänskliga resurser som inte är på plats : En studie om hur HR-ansvariga kan arbeta med att skapa gemenskap och en gynnsam organisationskultur i en tid präglad av distansarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Kajsa Roos; Petra Ruzsa-Pal; [2023]
    Nyckelord :Remote work; Hybrid work; organizational culture; sense of community; HR-role; HR; HR-managers; strategic HR; employer branding; work-life balance; sense of belonging; sense of coherence; employee engagement; employee wellbeing; Distansarbete; hybridarbete; organisationskultur; gemenskap; HR-rollen; HR; arbetsgivarvarumärke; Work-life balance; känsla av sammanhang; KASAM; engagemang;

    Sammanfattning : Kandidatuppsats i Företagsekonomi III, Organisation 15 hp, 2FE78E, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Kalmar. VT 2023. Titel: HR-paradoxen: Att arbeta med mänskliga resurser som inte är på plats. LÄS MER

  5. 20. WOMEN’S EMPOWERMENT - A STUDY ON THE ECONOMIC EMPOWERMENT OF WIDOWS IN NAIROBI, KENYA

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Kajsa Lindström; [2023]
    Nyckelord :Widowhood; Women’s Empowerment; Gender Equality; Kenya; Power Structures.; Social Sciences;

    Sammanfattning : As international actors and public policies have centered the ambition of gender equity, empowerment has become a buzzword within international development. With its original conceptualization suggesting a process of redefining the structures of power, feminist scholars have noted how empowerment has been robbed of its central element; power. LÄS MER