Sökning: "school non-attendance"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden school non-attendance.
1. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER
2. "Det är good enough" : En kvalitativ studie om lärarens komplexa roll i arbetet med elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogikSammanfattning : Bakgrund: Omfattande skolfrånvaro för s.k. hemmasittare kan innebära stora konsekvenser för eleven senare i livet och det kan kvarstå ända upp i vuxen ålder. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som Autism Spectrum Disorder (ASD) och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en stor andel av hemmasittarna. LÄS MER
3. Meat production preferences among Swedish consumers: A choice experiment with lasagna
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Growing concerns over the environmental impact of an expanding global meat production has resulted in calls for more sustainable practices. This, however, is difficult since there exist several conflicts of aim regarding a sustainable production. LÄS MER
4. Omfattande utebliven skolnärvaro : Föräldrarnas perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PsykologiSammanfattning : I Sverige beräknas 20 000 barn ha omfattande ogiltig frånvaro, varav 1700 har en sammanhängande frånvaro om en månad eller längre. Föreliggande studie presenterar en enkätundersökning till föräldrar vars barn har eller har haft hög frånvaro. LÄS MER
5. Stämmer det överens? : En studie om lärares och elevers syn gällande betyget Icke Godkänt i idrott och hälsa A
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka elevers och lärares syn på orsaker till varför elever får betyget Icke Godkänt i kursen idrott och hälsa A på gymnasiet samt på vilka sätt lärarnas åtgärder motsvarar den problembild eleverna upplever. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats: Vad ligger, enlig lärare och elever, till grund för bedömning och betygsättning i idrott och hälsa A? Vilka är, enligt lärare och elever, orsakerna till att elever får betyget Icke Godkänt i idrott och hälsa A? Vilka åtgärder vidtar lärare för elever som ej uppnår kursmålen för betyget Godkänt i idrott och hälsa A? På vilka sätt motsvarar lärarnas åtgärder elevernas syn på orsaker till betyget Icke Godkänt i idrott och hälsa A? Metod: Metoden som användes för studien var semistrukturerade kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER