Sökning: "school-based interventions"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden school-based interventions.
1. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER
2. Skolbaserade interventioner för att öka barn ochungdomars fysiska aktivitet : En undersökning om nordiska interventioners effektivitet ochmöjliga framgångsfaktorer
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Många barn och ungdomar uppnår idag inte rekommendationerna för fysiskaktivitet. Flera skolbaserade interventioner har genomförts i syfte att öka fysisk aktivitet hosbarn och unga. Trots detta råder det fortfarande en viss oklarhet i vad som gör en interventioneffektiv. LÄS MER
3. Psykisk hälsa relaterat till sexuell läggning bland ungdomar på Gotland: en tvärsnittsstudie.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Icke-heterosexuella ungdomar har ökad risk att drabbas av psykisk ohälsa. Forskning om icke-heterosexuella ungdomars psykiska hälsa i svensk kontext är dock begränsad. Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan sexuell läggning och psykisk ohälsa respektive psykiskt välbefinnande bland ungdomar på Gotland. LÄS MER
4. Preschool-based Interventions to Promote Peer Interactions of Children with Autism : A Systematic Literature Review from 2010-2022
Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Autism often makes children struggle to interact with peers, including initiating, responding, and maintaining social interactions in social settings. They may frequently miss opportunities to engage with peers; they get alienated and tend to appear outside peer activities, restricting opportunities for developing relationships. LÄS MER
5. School Based Interventions made in Elementary School for Children with ADHD
Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Mental health is important in every stage of life for the psychological and social well-being. Especially for children with ADHD who suffer from academic and social/emotional issues. LÄS MER