Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER
2. Stop Calling Me That! : A Reader-Response Analysis of Bullying in William Golding’s Lord of the Flies, in Accordance with Theory of the Carnivalesque
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : In school bullying is a well-known problem and unfortunately it is not uncommon that adults do not see all the signs of a bullying situation. Bullying can be hard to detect and several factors are possible foundation pillars for a hierarchical subjugation of another individual. LÄS MER
3. SCHOOL BULLYING: STUDENTS PERSPECTIVES FROM A TANZANIAN SECONDARY SCHOOL
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim The current study was designed to qualitatively examine secondary school students’ understanding of bullying practices and how gender is involved in bullying in a Tanzanian secondary school. Theory The theoretical frameworks that are used in the current study are Social Learning Theory (Bandura, 1977) and Social Dominance Theory (Sidanius & Pratto, 1999). LÄS MER
4. Finns det något samband mellan mobbning, KASAM och psykiskt välbefinnande? : En enkätstudie kring individers upplevelse av grundskolemobbning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PsykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om samband fanns mellan respondenters känsla av sammanhang (mätt genom KASAM-13) och psykiska välbefinnande (mätt genom General Health Questionnaire) beroende på om individerna upplevt att de utsatts för mobbning eller inte under grundskoleåren. En kvantitativ studie utfördes med hjälp av en enkät där de 121 deltagarna besvarade frågor gällande KASAM och psykiskt välbefinnande. LÄS MER
5. Mobbning bland skolungdomar : En litteraturstudie om social status och grupptillhörighet
Magister-uppsats, Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att förklara hur kamratgrupperingar och sociala hierarkier utgör en väsentlig del av samt leder till mobbning bland skolungdomar. Detta har genomförts med kvalitativ meta-analys av forskningsartiklar, som har tolkats utifrån sociologiska teorier om stigmatisering och miniatyrsamhälleliga gruppers maktförhållanden. LÄS MER