Sökning: "school-to-work transition"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden school-to-work transition.

  1. 11. Studie- och yrkesvägledning - ett exempel från en högskola/universitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hüseyin Jahja; Martina Milojkovic; [2013]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Högskola; Universitet; Guidance and counseling; College; University; Lokal vägledning; Central vägledning; Kasam; Empowerment;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att beskriva hur studie- och yrkesvägledare arbetar på högskola/universitet och hur studie- och yrkesvägledarna förhåller sig till de nya förutsättningarna. De nya förutsättningarna kan vara arbetslöshet, ett högre tryck, studenters behov och att övergången från skola till arbete blir längre. LÄS MER

  2. 12. Betydelsen av skolutbildning och arbetslivserfarenhet för söka-jobb self-efficacy hos arbetslösa 18-30-åringar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tommy Malmstedt; [2012]
    Nyckelord :Söka jobb; self-efficacy; arbetslös; ungdomsarbetslöshet; school-to-work-transition;

    Sammanfattning : En enkätstudie genomfördes bland arbetslösa i åldern 18-30 år som var inskrivna på kommunala arbetsmarknadsenheter i syfte att undersöka sambandet mellan skolutbildning och arbetslivserfarenhet för söka-jobb self-efficacy. Resultatet visar ett signifikant samband mellan arbetslivserfarenhet för söka-jobb self-efficacy. LÄS MER

  3. 13. Identitetens förhandlingar - Identitet, risk och individualisering hos unga vuxna i övergången mellan skola och arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karin Stephansson; Martin Kagerin; [2011-03-11]
    Nyckelord :unga vuxna; övergång; identitet; narrativ; individualisering; risk;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är att arbete och studier är och förblir en stor del av människors identitet. Idag är arbetslösheten bland unga hög och inte alla väljer att studera vidare efter avslutad grundskola. LÄS MER

  4. 14. Bridging the Gap? The Role of Trainee Programs in School to Work Transition

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sanna Häger; Jennifer Lönn; Malin Bränd; [2011]
    Nyckelord :Trainee; Trainee programs; School to work transition; Expectations; Organizational entry; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Bridging the Gap - The Role of Trainee Programs in School to Work Transition Seminar date: May 31th 2011 Course BUSM18 – Master Thesis, Managing People Knowledge and Change Authors: Malin Bränd, Sanna Häger & Jennifer Lönn Supervisor: Sverre Spoelstra, School of Economics and Management, Department of Business Administration, Lund University, Sweden Key words: Trainee, Trainee programs, School to work transition, Expectations, Organizational entry Purpose: The purpose of this thesis is to examine how former trainees experience the transition from the trainee programs to subsequent position and thereby examine how the trainee program affects organizational entry. Methodology: This thesis is inspired by social constructionism, where reality is seen as socially constructed and given meaning by people. LÄS MER

  5. 15. Psykologstudenters tankar om arbetsliv och arbetsmöjligheter : Ett self-efficacy- och locus of control- perspektiv

    Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Lucy Angelica Rojas Velasquez; [2006]
    Nyckelord :self-efficacy; locus of control; school to work transition; fasövergång;

    Sammanfattning : Tron på den egna förmågan (self-efficacy) och upplevelsen av kontroll (locus of control) påverkar människors agerande och bedömningar av sina möjligheter. Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för hur studenter från psykologlinjen i Stockholms Universitet bedömde sina chanser att få ett arbete direkt efter utbildningen. LÄS MER