Sökning: "screening förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden screening förskola.

  1. 1. Barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : En studie i hur svenska förskolor arbetar preventivt för att upptäcka riskerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linus Lindström; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; enkätundersökning; fonologisk medvetenhet; förskola; läs- och skrivsvårigheter; screening; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Problem: Personal på förskolor kan uppleva osäkerhet och okunskap då det gäller att upptäcka de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan.  Syftet: Enkätundersökningens syfte var att ta reda på hur förskolor i Sverige idag arbetar med att identifiera de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nuldén Sofia; [2023]
    Nyckelord :förskola; grundskola; inlärningssvårigheter; lässvårigheter; screening; skrivsvårigheter; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare arbetar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter bland de yngsta eleverna; ser de några mönster som indikerar vem som senare kan få svårigheter med att läsa och skriva? Studien tittar också på vilka planer de tre olika skolorna har för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. Respondenterna har tre olika utbildningar, förskollärare, speciallärare och grundskollärare. LÄS MER

  3. 3. SEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2022-10-19]
    Nyckelord :Child sexual abuse; Prevention; Screening; Early childhood education;

    Sammanfattning : Syftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap kring ämnet samt barnens möjlighet till att berätta om övergrepp och att bli trodda är en del i studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Design för möbler i framtidens förskola – Ett möbelset som främjar lärandet

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Joy Mallari; Roine Penttilä; [2019]
    Nyckelord :Furniture-set; Preschool; school interior; Reggio Emilia; Product-development; CAD; Concept; Construction; Möbelset; Förskola; Inomhusmiljö; Reggio Emilia; Produktutveckling; CAD; Koncept; Konstruktion;

    Sammanfattning : Målet med detta examensarbete var att ta fram ett koncept på möbelset som passar in i framtidens förskolor, samt att leverera CAD-modeller och tillverkningsunderlag. Detta möbelset skall enligt en kvantitativ definition kunna främja för lärandeförmågan hos användaren, med tanke på funktion, säkerhet, och tillgänglighet. LÄS MER

  5. 5. Identifiera svårigheter i barns språkutveckling --En fenomenologisk studie om screening och språkligt arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Westlund; Gunhild Larsson; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; förebyggande språkarbete; förskola; samarbete; screening; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Larsson, Gunhild & Westlund, Linda (2016).Identifiera svårigheter i barns språkutveckling – En fenomenologisk studie om screening och språkligt arbete i förskolan.(Identify difficulties in children's language development - A phenomenological study on screening and linguistic work in preschool). LÄS MER