Sökning: "se och hör lek"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden se och hör lek.

  1. 1. "Alla barns lek ska få räknas och vara viktig" : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Fröberg; Rebecka Stenholm; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lek; specialpedagogiska perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd. Vi har formulerat fyra forskningsfrågor för att uppnå syftet med studien, vilka handlar om barn i behov av särskilt stöd, inkluderande arbetssätt, utmaningar med inkludering och hur leken kan vara till hjälp. LÄS MER

  2. 2. Barns utelek och dess koppling till naturvärden : en studie om förskolebarns utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Wiedewilt; [2022]
    Nyckelord :naturvärden; utelek; förskolegård; barns utveckling; lek; naturelement;

    Sammanfattning : Barn och grönska hör ihop. I ett samhälle där befolkningen växer och städer förtätas så minskar många grönytor. För att stoppa minskningen av grönytor behövs fler argument. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares deltagande i barns lek : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Svärd Lindesgård; Hannah Helge; [2022]
    Nyckelord :lek; lek och lärande; deltagande; fri- och styrd lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om leken som är en central del i förskolans vardag. Syftet med studien är att undersöka förskollärares deltagande i barns lek, hur förskollärare ser på sin egen roll och vad deras deltagande har för betydelse för barns lärande. LÄS MER

  4. 4. "ÖPPNA ÖGON OCH STORA ÖRON" : - Förskollärarnas arbete med barns delaktighet i den fria leken, om barns mellanmänskliga möten och intersubjektivitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Alfredsson; Felicia Hirsikangas; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; fri lek; intersubjektivitet; relationellt perspektiv; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studien var att undersöka vilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av för att stödja barns delaktighet i den fria leken. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsansats där åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare har stått för det insamlade datamaterialet. LÄS MER

  5. 5. “Att ha just dockor, ja det är väl lite så att det hör till lite, att man ska ha det” : En kvalitativ studie om förskollärares skildringar kring lekmiljöer och hur dessa konstruerar genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nadine Bergdahl; Malin Rosendahl; [2020]
    Nyckelord :docka; förskollärare; genus; konstruktion; lekmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera förskollärares skildring kring utformningen av lekmiljönanpassad för lek med dockor och hur denna kan bidra till konstruktion av genus i förskolan.Studien är av kvalitativ karaktär och utgår från den socialkonstruktionistiska teorin. LÄS MER