Sökning: "second - mover advantage"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden second - mover advantage.
1. Corporate Social Responsibility and Strategic Managerial Delegation
Magister-uppsats, Umeå universitet/NationalekonomiSammanfattning : This thesis examines the strategic delegation model in a duopoly market. A strategic analysis is used to integrate Corporate Social Responsibility (CSR) into managerial incentive design. We develop and examine two different scenarios of the delegation game. LÄS MER
2. Myten om att vara först : En studie om first-mover fördelar inom företag som levererar färdiga matkassar på internet i Sverige
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Background: A common assumption in business research is that first-movers in new markets often tends to have competitive advantages that sequent companies find difficult to compete with. Recently the formal research usability has begun to be questioned. The empirical basis there search of this area rests on, is criticized of being too homogenous. LÄS MER
3. B(r)ygga identitet på kaffe - en kvalitativ studie om varumärkesuppbyggande för pionjärer och efterföljare inom kafébranschen
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : TITEL: B(r)ygga identitet på kaffe - en kvalitativ studie om varumärkesuppbyggande för pionjärer och efterföljare inom kafébranschen SEMINARIUMDATUM: 25 maj 2016 KURS: FEKN90 Magisteruppsats i International Marketing och Business Strategy, Företagsekonomi, 30 högskolepoäng (30 ECTS) FÖRFATTARE: Mimmi Huynh, Mattias Olsson, Amelie Åkesson HANDLEDARE: Clara Gustafsson NYCKELORD: Varumärkesuppbyggnad, kafébransch, konkurrensstrategi, varumärkesidentitet, first mover advantage, second mover advantage, relationstriangel SYFTE: Utöka förståelsen kring vilken roll varumärkesuppbyggande har för efterföljande företag när de etablerar sig på den svenska kafémarknaden. METOD: Studien är av explorativ karaktär med en abduktiv ansats. LÄS MER
4. Relationship marketing in central Europe - A case study of Volvo Truck Czech
D-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate Business SchoolSammanfattning : Increased competition around the world has forced companies to search for new ways to compete. Relationships are among the most valuable assets a company can have and can create competitive advantages for a company. Relationship marketing promotes building close relationships with customers and other players in the network. LÄS MER