Sökning: "secondary adjustments"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden secondary adjustments.

  1. 1. Lärares anpassningar för att främja motivation hos högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Vestlund; Elias Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :Ledarstil; arbetsmetod; motivation; auktoritär; demokratisk; låt-gå; situationsanpassat; relationer; skola; högstadie; idrott och hälsa; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare anpassar sina ledarstilar och arbetsmetoder för att främja motivation hos elever på högstadiet. Vi undersöker hur lärare anpassar sig till olika situationer där miljö, deras egen ledarstil och olika händelser i undervisningen påverkar lärarens anpassning. LÄS MER

  2. 2. Human Rights Defenders in Colombia : Adaptive mobilization as a tool for territorial peace during the post-conflict

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskning

    Författare :Robayo Serrano Maria Catalina; [2023]
    Nyckelord :human rights defenders HRDs ; adaptive strategies; peacebuilding; qualitative in-depth comparison; post-conflict; territorial peace;

    Sammanfattning : While existing literature has made significant contributions on violence against human rights defenders (HRDs), there remains a gap in understanding local perceptions, leadership roles, responses to violence, and their impact on collective action for peacebuilding. This research investigates the role of HRDs in promoting territorial peace in post-conflict Colombia, addressing the question of which type of HRDs mobilization strategy increases the likelihood of territorial peace during the post-conflict. LÄS MER

  3. 3. Hemligheten bakom aktiva elever : En kvalitativ studie om lärares strategier för att hantera inaktiva elever på lektionerna i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lidholt Wickman; Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; icke-deltagande; idrott och hälsa; fysisk aktivitet; motivation; fysisk inaktivitet;

    Sammanfattning : Purpose and research questions The aim for this study is to determine how teachers in physical education handles students who do not want to participate in the ongoing teaching. - What are the teachers' experiences with students who do not participate in the physical education lessons? - Are there any strategies that teachers use to engage students who do not participate in the physical education lessons? - In what way does the teachers work in practice to ensure that the inactive students achieve a passing grade in physical education? Method The study used a qualitative method by semi-structured interviews with seven teachers who teach in physical education. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevda motivation och prestation under påtvingat förändringsarbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rizah Dushku; Erik Nordin; [2022]
    Nyckelord :Prestation; Motivation; Förändring; Förväntningsteorin; Herzbergs tvåfaktormodell; McClellands motivationsteori;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte var att undersöka hur lärare på grundskolan och gymnasieskolan upplevde motivation och prestation under en påtvingad förändring. Lärare på grundskolan bedrev under pandemin undervisningen ute på skolorna med mindre justeringar. Lärare som undervisade på gymnasiet undervisade på distans. LÄS MER

  5. 5. ”De skulle ju behöva börja på noll...” : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar nyanlända högstadieelever i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Arvedson; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; kartläggning; direktplacering; tredjespråksinlärning; flerspråkighet; engelskundervisning; anpassningar; transspråkande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to shed light on how secondary school teachers view the situation of newly arrived students in English teaching, and how they describe the way they teach newly arrived students in English in order to strengthen their knowledge development. Through semi-structured interviews with secondary school teachers, different teaching methods, adaptations and challenges in teaching newly arrived students were uncovered. LÄS MER