Sökning: "secondary special education school"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden secondary special education school.

  1. 1. Speciallärarens arbete med läsutveckling. : Fem speciallärares yrkeserfarenheter i grundskolans lägre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Solveig Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :Special Education Teacher; reading disability; inclusion; successful reading; Speciallärare; lässvårigheter; inkludering; framgångsrik läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur speciallärarens profession tar sig uttryck i arbetet med stöd för elevers läsutveckling i grundskolans lägre åldrar. Frågeställningarna i studien är, hur planerar speciallärare undervisningen för elever i behov av stöd i sin läsutveckling? Vilka olika uppfattningar har speciallärare, utifrån sin profession, vad som kännetecknar stöd för läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv? Vilken betydelse har professionen för eleven, beträffande kunskaper i läsutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Leave No One Behind in Education: Advocating for disability rights in Nepal

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Henriksgård Madelene; [2020]
    Nyckelord :Communication for Development and Social Change; Advocacy communication; Social Movements; Media; Voice; Participation; Disability; Inclusive Education; Disability Rights Movement; Nepal;

    Sammanfattning : Despite international regulations such as the Convention of the Rights of the Child and the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and the global Sustainable Development Goals in Agenda 2030, everyone does not have the same rights to education. Children with disabilities are the most marginalised and excluded groups in society and also overrepresented among those who are not in school. LÄS MER

  3. 3. Vi skulle inte klara oss utan dom : elevassistenter som utförare av undervisning i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ania Christensson Nordlöf; Torbjörn Mattisson; [2020]
    Nyckelord :Special education teacher; special school for students with intellectual disability; teacher assistant; Elevassistent; grundsärskola; speciallärare; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka vilka förutsättningar elevassistenter har att utföra undervisning. Frågeställningarna är:  Vilka arbetsuppgifter ingår i elevassistentens uppdrag? Vilken utbildning och kompetens behövs för att elevassistenter ska kunna utföra sitt uppdrag? Hur uppfattar elevassistenter, speciallärare och rektorer vem som ansvarar för att elevassistenter får kompetensutveckling?   Studien är gjord på fyra skolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Ges plats för genusmedvetenhet i religionskunskapen? : En kvalitativ granskning av läromedel och intervjuer gällande undervisning för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanni Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Gender; Gender studies; Teaching materials analysis; Didactics; Teacher interview; Religious education; Genus; Genusstudier; Läromedelsanalys; Didaktik; Lärarintervju; Religionskunskap;

    Sammanfattning : This essay examines gender awareness in teaching materials for the Swedish upper secondary school’s religious education. The focus is on investigating a source material consisting of three different textbooks in religious education, and three teacher interviews. LÄS MER

  5. 5. Anpassningar i musikundervisningen : en studie om specialpedagogiska metoder inom ämnet musikteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dennis Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; musik; musikteori; samverkan; anpassningar;

    Sammanfattning : Specialpedagogik infördes i lärarutbildningen år 2011, vilket betyder att merparten av dagens lärare inte har fått någon utbildning inom specialpedagogik. Denna studie undersöker vilka specialpedagogiska metoder som används inom de musikteoretiska ämnena, hur dessa val av metoder påverkas av lärarens erfarenhet, huruvida lärarna upplever att de kan vända sig till elevhälsan för att få stöd samt om det finns behov av fortbildning inom specialpedagogik hos musiklärare. LÄS MER