Sökning: "sedvänja handelsbruk"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sedvänja handelsbruk.
1. Immaterialrättslig due diligence och företagsförvärv - Undersökningspliktens omfattning vid en immaterialrättslig due diligence
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Summary The purpose of this thesis is to examine and describe the buyer's duty to investigate the company's intellectual property. Intellectual property can have a significant meaning for a commercial company, the intellectual property can also be the core of the company. Intellectual property is divided into four central laws. LÄS MER
2. Kontraktsbrott vid aktieförvärv - Särskilt om säljarens felansvar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att redogöra för parternas respektive förpliktelser vid företagsförvärv. Särskild fokus har härvid lagts vid säljarens ansvar för fel i målbolaget. För att upprätthålla en viss stringens koncentreras framställning främst till förhandlade kommersiella aktieöverlåtelser. LÄS MER
3. Grov oaktsamhet i kommersiella entreprenadförhållanden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar grov oaktsamhet i kommersiella entreprenadförhållanden. En entreprenad är en komplex rättsfigur som är svår att placera i ett specifikt rättsligt fack. Detta beror till stor del på avsaknaden av lagregleringar. LÄS MER
4. Undersökningsplikten vid köp av fast respektive lös egendom samt besiktningsförfarandet vid entreprenad - skillnader samt likheter i institutens rättsliga karaktär och innebörd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Ett gemensamt drag inom såväl fastighetsrätten, köprätten som entreprenadrätten är förekomsten av det rättsliga institut som kallas undersökningsplikt. Trots att detta institut, inom de tre olika rättsområdena, uppvisar ett flertal gemensamma rättsliga karaktärsdrag, finns det även betydelsefulla skillnader. LÄS MER
5. Några juridiska och strategiska aspekter på merchandising
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Merchandising är en marknadsföringsform av immateriella rättigheter, där den ursprungliga rättigheten används till annat än den ursprungliga t.ex. att sälja varor med en känd figur på. Den engelska betydelsen av ordet ''mer-chandising'' sammanfattar begreppet bra. LÄS MER