Sökning: "segmentering av apoteksmarknaden"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden segmentering av apoteksmarknaden.
1. Användande av kundinformation för att behålla kunder - En studie av Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : År 2009 avreglerades den svenska apoteksmarknaden och Apoteket AB blev därmed av med sin monopolställning och utsattes för konkurrens. De nya aktörerna behövde förvärva nya kunder medan Apoteket AB:s utmaning blev att behålla sina befintliga kunder. LÄS MER
2. En marknadsundersökning för ett apotek
M1-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Sedan apoteksmarknaden avreglerades har många nya aktörer etablerats, både stora apotekskedjor och privatägda apotek. Alla slåss de om samma marknad, den marknad som Apoteket AB hade innan avregleringen. P/S Apotek är ett nyöppnat apotek på Sankt Eriksplan och deras uppdrag var att ta reda på vad kunderna efterfrågade hos ett apotek. LÄS MER
3. Ett apotek nära dig : En studie av den omreglerade apoteksmarknaden
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för apoteksmarknadens utveckling, med fokus på positionerings-, kommunikations-, relations och varumärkesstrategier, efter omregleringen av det statliga apoteksmonopolet. Uppsatsen grundar sig på en kvalitativ metod med induktiv ansats och deduktiva drag. LÄS MER
4. Segmentering av den nya apoteksmarknaden - vad vill kunden ha
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Avregleringen av apoteksmarknaden innebär att nya aktörer kommer att inträda på marknaden och hela marknadsstrukturen kommer att ändras. Konkurrensen blir givetvis hård då alla aktörer vill slåss om marknadsandelarna och det blir vitalt att fokusera på kundens behov. Syftet med denna uppsats är att segmentera apoteksmarknaden. LÄS MER