Sökning: "segmentering inom turism"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden segmentering inom turism.

  1. 1. Svensk mountainbike: En attack mot stela traditioner : En psykografisk kartläggning av nya målgrupper inom mountainbike

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Patrik Olsén; Jakob Trygg; [2022]
    Nyckelord :Cykelturism; Mountainbiking; Segmentering; Plogs psykografiska modell; The Big Five;

    Sammanfattning : Detta är en studie om svenska mountainbikecyklister och deras rese- och konsumentbeteende. Mountainbiking har sett en markant ökad tillväxt inom Sverige över de senaste åren och detta verifieras av en ökad mängd sålda cyklar. Det har observerats ett intresse av mountainbike hos statliga myndigheter som Tillväxtverket och Konsumentverket. LÄS MER

  2. 2. Turistorganisationernas arbete med den kinesiska marknaden i Sverige : En studie om den kinesiska marknaden i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Elin Arnell; Matilda Andersson; [2018]
    Nyckelord :Turism; Kinesiska marknaden; Marknadsföring; Destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Turism är ett fenomen som existerar i hela världen och som förändras och utvecklas kontinuerlig, en marknad som har växt snabbast i hela världen de senaste åren är den kinesiska marknaden. Förutsättningar för att turism ska uppstå på en destination grundas bland annat på att det finns en sevärdhet som är attraktiv. LÄS MER

  3. 3. From Sea, Sun, Sand & Sex To Death, Disaster & Deprivation : - Etiska överväganden vid utformningen av marknadskommunikation för dark tourism företag

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Frida Kullh; Annelie Söderberg; [2007]
    Nyckelord :marknadskommunikation; etik; dark tourism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Rubrik From Sea, Sand, Sun and Sex to Death, Disaster och Deprivation -etiska överväganden vid utformningen av marknadskommunikation för dark tourism företag Problem Turism är en marknad under kontant utveckling vilket leder till att nya nischer utvecklas inom branschen för att tillfredställa kunders ökade krav. En av dessa underkategorier är dark tourism. LÄS MER

  4. 4. Kundlojalitet & E-handel - En nätbaserad resebyrås arbete med kundlojalitet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Niklas Holmqvist; André Lennberth; [2005]
    Nyckelord :kundlojalitet; e-handel; relationsskapande; nätresebyrå; Tourism; Turism; Market study; Marknadsanalys; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemformulering: Hur arbetar ett e-handelsföretag i resebranschen med kundlojalitet? Syfte: Syftet med denna uppsats är utifrån ett ledningsperspektiv att undersöka hur ett e-handelsföretag i resebranschen arbetar med kundlojalitet. Samt att se hur viktigt detta arbete är för en nätresebyrå som inte har den traditionellt fysiska kundkontakten som ofta anses vara ett måste för att skapa en långvarig kundrelation. LÄS MER