Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogers policy enactment av läroplanen och barnkonventionen : - utifrån barns delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Clara Söderblom; Maria Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Child perspective; Children’s perspective; Convention on the rights of the child; Curriculum; Influence; Policy enactment; Barnkonventionen; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Inflytande; Läroplanen; Policy enactment;

    Sammanfattning : Pedagogers förhållningssätt och barnsyn kan ge olika kvalitéer på utbildningen i förskolan. Detta kan leda till risker som går mot ökad segregation och ett socialt ojämlikt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Segregering i förskolan : En utopisk målbild om lika förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Rylander; [2022]
    Nyckelord :integration; preschool; segregation; förskola; integration integrering; segregation segregering;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to investigate the work against segregation in preschool on a national and a local level. The method used is a content analysis of selected documents from the various discourses, at the national level letters from the Riksdag and the government which deal with segregation in society at large and in preschool. LÄS MER

  3. 3. Segregation och kulturarv : ett kombinerat uppsats- och designarbete om hur segregation kan motverkas i kulturmiljöområden

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Tobias Wennergrund; [2021]
    Nyckelord :Kulturmiljö; kulturarv; segregation; Ralph Erskine; Nya bruket; Sandviken; urban akupunktur;

    Sammanfattning : Segregation och social exkludering har på senare tid ökat allt mer i Sverige, både i storstäderna och i de mindre kommunerna. För att motverka detta har stor del av segregationsforskningen fokuserat på att bryta homogena boendeformer i segregerade stadsdelar genom exempelvis kompletterande ny bebyggelse eller förändrade upplåtelseformer. LÄS MER

  4. 4. En segregerad förskola : Hur social klass och bostadssegregation påverkar villkor för undervisning och lärande i förskolan – en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Erika Wigen; Tomas Andersson; [2019]
    Nyckelord :Social klass; segregation; specialpedagoger; förskola; etnicitet; sociala skillnader; socialt utjämnande; likvärdighet; undervisning och lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Våga fråga, för barnets bästa : En uppsats om pedagogers uppfattningar om modellen Barnets Bästa för mottagande av nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Andersson; Frida Wennerberg; [2017]
    Nyckelord :Segregation; Förskola; Barnets Bästa; Nyanländ; Pedagog; Integrering; Pedagogik; Inkludering;

    Sammanfattning : Enligt Rädda Barnen (2016) flydde år 2015 över 30 miljoner barn, tusentals av dem hamnade i Sverige. Samtidigt är vårt land ett utav de länder där segregationen ökar allra mest (Lunneblad, 2013 b). För att stoppa segregationen finns inga snabba lösningar, arbetet måste utföras från grunden. LÄS MER