Sökning: "segregation"

Visar resultat 11 - 15 av 1381 uppsatser innehållade ordet segregation.

  1. 11. Samhällskunskapsämnet som integrationsverktyg En kvalitativ intervjustudie om utrikesföddas bild av samhällskunskapsämnets betydelse för integrationsprocessen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Patrik Wenander; [2023-07-03]
    Nyckelord :Integration; Samhällskunskap; Sverigekursen; Utbildning;

    Sammanfattning : On the 19th of March 2023, the Swedish Minister of Integration put forth a proposal called "Sverigekursen". This proposal aims to address the challenges related to segregation and facilitate the integration of immigrants into Swedish society. "Sverigekursen" is a mandatory course in social science for individuals applying for a residence permit. LÄS MER

  2. 12. 15-minutersstaden i Göteborg. En studie av fotgängarens tillgänglighet och samvariationen med den byggda miljön och boendesegregation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Anton Melén; Victor Madsen; [2023-06-27]
    Nyckelord :“Tillgänglighet”; “Gångbarhet”; “15-minutersstaden”; “Urbana sociala funktioner”; “Segregation”; “Gentrifiering”; “Mobilitet”; “Närhet”; “Vård och Omsorg”; “Handel”; “Utbildning”; “Underhållning”; “Rekreation”; “Accessibility”; “Walkability”; “15-minute city”; “Urban social functions”; “Segregation”; “Gentrification”; “Mobility”; “Proximity”; “Healthcare”; “Commerce”; “Education”; “Entertainment”; “Recreation”;

    Sammanfattning : I skenet av Covid-19 pandemin och ett ökat fokus på närområdets serviceutbud har begreppet 15-minutersstaden (FMC) tillämpats i flera städers urbana planering. FMC syftar till att öka tillgängligheten till grundläggande funktioner i stadens närområden för att invånare ska uppnå social hållbarhet och livskvalitet. LÄS MER

  3. 13. Att motverka segregation - Ett sociologiskt perspektiv av Göteborgs Stads strategier för att bemöta segregation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Lindberg; [2023-05-29]
    Nyckelord :Segregation; Vulnerable areas; Social class; Racialization; Self-otherification; Stigma; Discrimination; National directives; Local directives;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the city of Gothenburg defines segregation and the presented solutions for counteracting the problem. The sub-purpose aims to understand how the strategies are influenced by national directives. LÄS MER

  4. 14. Gropar i sten - Arkeologi och folklore kring estniska skålgropsstenar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Pirso; [2023-01-25]
    Nyckelord :Cup-marked stones; Estonian Folklore; Estonian Archaeology; Ohvrikivi; Hiis; Kultusekivi; Ukukivi; Estonian history; Sacrificial stones; Cupmarks; Petroglyphs;

    Sammanfattning : The country of Estonia holds over 1800 known cup-marked stones, but their origin is clouded in mystery and even more questions. There is no way to accurately date these ancient monuments as of today, but there are different patterns to explore connected to other archaeological monuments, geographical scatter and folklore. LÄS MER

  5. 15. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER