Sökning: "segregerande och inkluderande integrering"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden segregerande och inkluderande integrering.

  1. 1. Lärarens betydelse i en skola för alla : En litteraturstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv som behandlar lärarens betydelse för elever i behov av särskilt stöd

    L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :John Hallehn; Martin Frigge; [2014]
    Nyckelord :Lärarens betydelse; En skola för alla; Behov av särskilt stöd; Inkludering; Exkludering; Integrering; Segregering;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att undersöka betydelsen av det specialpedagogiska arbetet med elever som är i behov av särskilt stöd i undervisningen. Fokus i studien är att ur ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka lärarens betydelse för att alla elever inkluderas i en skola för alla. LÄS MER

  2. 2. Integrering av nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Belan Shwan; [2013]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Förberedelseklass; Ordinarie klass; Studiehandledning; Utslussning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares olika perspektiv om hur det är att arbeta med integrering av nyanlända elever och vilka svårigheter som kan uppstå. Undersökningen behandlar fyra olika skolor som arbetar med en förberedelseklass, varav en är i Göteborg och tre i Stockholm. LÄS MER

  3. 3. “En skola för alla” : Nio pedagogers syn på hur ett inkluderande arbetssätt kan utformas.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Jansson; Henrietta Östergren; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; ”en skola för alla”; integrering inkludering;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur “en skola för alla” kan se ut i praktiken och hur verksamma lärare arbetar för att inkludera/integrera alla elever med fokus på elever som är i behov av särskilt stöd. Insamlad data har gjorts med hjälp av samtalsintervjuer med nio stycken pedagoger med blandade yrkesroller; rektorer, lärare och speciallärare. LÄS MER

  4. 4. Alla ska få vara med och delta på idrotten : - En studie om integrering av barn med autism i idrott och hälsa

    Master-uppsats,

    Författare :Andreas Ydebrink; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en integrering av barn med autism kan se ut i ämnet idrott och hälsa och hur den upplevs av en lärare i idrott och hälsa. 1. Hur kan en integrering se ut i ämnet idrott och hälsa? 2. LÄS MER

  5. 5. Klasslärarens och specialpedagogens arbete med elever som har läs- och skrivsvårigheter : Kompensatoriska hjälpmedel som redskap i undervisningen hos elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Forsslund; [2011]
    Nyckelord :Reading and writing disabilities; special education; segregating integration; including integration and compensatory aid.; Läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik; segregerande integrering; inkluderande integrering; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : The education in Swedish schools today should be for all children. This means that even if a pupil has reading and writing disabilities the education should be in the classroom with the rest of the pupils. The education should include every one. LÄS MER