Sökning: "segregering malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden segregering malmö.

  1. 1. Temporalitet och social hållbarhet från brukares & utvecklares perspektiv - En fallstudie av den temporära Pixlapiren i Helsingborg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Hansen; Johanna Frennesson; [2020]
    Nyckelord :temporär användning; social hållbarhet; kreativa klassen; Pixlapiren; Helsingborg; temporär planering; gentrifiering; kultur; social sustainability; creative class; gentrification; culture; temporary use; temporary planning; segregation; segregering;

    Sammanfattning : Temporära användningar och social hållbarhet, är det två begrepp som kan gå hand i hand? Genom denna uppsats, som är en fallstudie av det temporära projektet Pixlapiren, undersöker vi om det är möjligt. Pixlapiren är ett projekt i ett stadsutvecklingsområde i södra Helsingborg som kommer börja bebyggas inom några år. LÄS MER

  2. 2. STÄNDIGA DILEMMAN AV FÖRUTSÄTTNINGAR, ANSVARSFÖRSKJUTNING OCH KOMMUNIKATION

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Élena Vallejos; Moa Wiberg; [2020]
    Nyckelord :professionella; intellektuell funktionsnedsättning; förutsättningar; sexuella rättigheter; sociala representationer; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att sexualitet anses vara ett känsligt ämne kan ha sin grund i historiens påverkansaspekter till var vi befinner oss idag. Personers med intellektuella funktionsnedsättningar position i samhället har utvecklats från segregering till en del av samhället. LÄS MER

  3. 3. Mottagning och inkludering av nyanlända i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesper Olsson; Alexander Olsen; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; inkludering; integrering; mottagande; normer; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur fritidspedagoger upplever mottagande och inkludering av nyanlända elever inom fritidshemmets verksamhet. Utifrån detta syfte har vi valt att formulera följande frågeställningar: ”Hur ser fritidspedagoger på arbetet med och mottagandet av nyanlända barn i fritidshemmet?” och ”Vilka svårigheter respektive möjligheter upplever fritidspedagoger att det finns i arbetet med nyanlända elever inom fritidshemmet?”Resultatet visar att pedagogerna upplever att det finns både möjligheter och svårigheter med arbetet med nyanlända elever. LÄS MER

  4. 4. Musikarrangemang som hållbarhetsstrategi i Lindängen : projekt och processer i den urbana områdesutvecklingen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Sommardal; [2017]
    Nyckelord :medborgardeltagande; samverkan; projektprocesser; områdesutveckling; social hållbarhet; socialt kapital; kultur; pianon; musik; Lindängen; Lindängenstyle; boundary objects;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats bygger på en fallstudie av ett samskapande musikprojekt som genomfördes våren 2016 i ett bostadsområde av lokala aktörer och boende, tillsammans med uppsatsförfattaren. Lindängen, platsen där projektet ägde rum är ett miljonprogramsområde i utkanten av Malmö, med en ung befolkning och problematik som segregering och social exklusion. LÄS MER

  5. 5. Extra anpassningar - en reform i praktiken

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Svensson; [2016]
    Nyckelord :Extra anpassningar; Inkludering; Dilemmaperspektiv; Kategoriskt perspektiv; Relationellt perspektiv; Street level bureaucracy; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare och specialpedagoger på gymnasiet uppfattar att reformen av det pedagogiska stödet som infördes i skollagen den 1 juli 2014 fungerar, samt vad som påverkar genomförandet av politiska ideal och reformer i praktiken.Intervjuer med specialpedagoger, enkätsvar från lärare, studier av forskning om inkludering, policy och praktik utgör en mixed methods-ansats. LÄS MER