Sökning: "segregering specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden segregering specialpedagogik.

  1. 1. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; kurslitteratur och elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på elevers olikheter : Grundskolelärares uppfattningar om individintegrering av särskoleelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jens Boström; [2017]
    Nyckelord :Individintegrering; integrering; inkludering; grundsärskola; grundskola; segregering; utvecklingsstörning; specialpedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : This study aims to investigate primary school teachers' perceptions of mainstreaming pupils in special needs to distinguish obstacles and the teachers’ perspective on pupils’ differences. Through qualitative interviews with a phenomenographical approach, four teachers' perceptions about individual integration obstacles and opportunities have been analyzed. LÄS MER

  3. 3. Inkludering som mål för skolans specialpedagogiska arbete : Ett dilemma mellan styrdokumentets direktiv och verkligheten i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Ida Gussarsson; [2013]
    Nyckelord :Special education; students with needs of special support; including; segregation; Specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; inkludering; segregering;

    Sammanfattning : The society’s view of pupils with needs of special support in nine-year school has changed over time in Sweden. The teachers’ views of the pupils have had an influence of how the special education process is designed. LÄS MER

  4. 4. Inkludering som mål för skolan specialpedagogiska arbete : Ett dilemma mellan styrdokumentets direktiv och verkligheten i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Ida Gussarsson; [2013]
    Nyckelord :Specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; inkludering; segregering;

    Sammanfattning : The society’s view of pupils with needs of special support in nine-year school has changed over time in Sweden. The teachers’ views of the pupils have had an influence of how the special education process is designed. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik för alla : En kvalitativ studie av sex lärares upplevelser av specialpedagogik i arbetet med elever i behov av särskilt stöd i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Sjöberg; [2013]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Idrott och hälsa; elever i behov av särskilt stöd; inkludering; integrering; segregering; dilemma;

    Sammanfattning : "Specialpedagogik för alla" är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att söka efter kärnan i hur sex lärare med erfarenhet av specialpedagogisk undervisning i ämnet Idrott och hälsa upplever specialpedagogik och hur det tar sig i uttryck i deras arbete med särskilt stöd i ämnet. .. LÄS MER