Sökning: "sekretess skola socialtjänst"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden sekretess skola socialtjänst.

  1. 1. "Vi bryr oss" : En processutvärdering av det drogpreventiva arbetet på gymnasieskolan Knut Hahn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Wilma Björn; Ida Björkman; Elin Klevmarken; [2023]
    Nyckelord :Drug prevention; Drug test; Cooperation; Evaluation; School; Drogprevention; Drogtest; Samverkan; Skola; Utvärdering;

    Sammanfattning : Ungdomars droganvändning utgör ett samhällsproblem som kan medföra allvarliga konsekvenser för både individen och samhället i stort. Att arbeta drogpreventivt med ungdomar är således en prioriterad fråga på nationell nivå och skolan framhålls inneha en viktig roll i det förebyggande arbetet. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan socialtjänst och skola : om de professionellas upplevelse av samverkan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Josefine Baldesten; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; socialtjänst; skola; handlingsutrymme; sekretess; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Studien handlar om att studera samverkan mellan socialtjänst och skola och deras upplevelser av det, samt eventuella främjande och hämmande faktorer för samverkan. Studiens ansats är kvalitativ och datainsamlingsmetoden bestod av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  4. 4. Skolpersonalens syn på samverkan kring elever med psykisk ohälsa : en kvalitativ studie baserad på sex semistrukturerade intervjuer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mirnesa Hopovac; Catrine Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :Skola; samverkan; psykisk ohälsa; socialtjänst; barn- och ungdomspsykiatrin;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie där syftet är att få en djupare förståelse för hur skolpersonal ser på samverkan mellan olika yrkesprofessioner kring gymnasieelever i Sverige som lider av eller visar tecken på psykisk ohälsa. Studien avgränsar sig till skolpersonalens syn på samverkan med andra organisationer, verksamheter och yrkesprofessionella, därav har skolpersonal på olika Gymnasieskolor intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Torbjörn Pihl; [2021]
    Nyckelord :Central support team; support team; mobile team; factors of success; the student in focus; the need of the student; coworking; problematic school absenteeism and empowerment; Centrala stödteam; stödteam; mobila team; framgångsfaktorer; eleven i centrum; elevens behov; samverkan; problematisk skolfrånvaro och empowerment;

    Sammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER