Sökning: "sekter nya religiösa rörelser"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sekter nya religiösa rörelser.

  1. 1. “Gud är Gul” : Hur nya religiösa rörelser och sekter framställs i läroböcker i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Mercik Paulina; [2021]
    Nyckelord :New religious movements; cults; didactics; stereotyping; upper secondary school;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative study meant to highlight new religious movements and cults are portrayed in textbooks used to teach the subject of religion in upper secondary school, as well as how they correlate to the syllabi and course objectives set by Skolverket. The object for my analysis contains three textbooks by different authors, all from different publishers, in order to enable an accurate and representative interpretation of said portraying. LÄS MER

  2. 2. ”Många religiösa rörelser i betydelsen ’avvikande från vedertagen tro’ är sekter” : – en kvalitativ textanalys av hur nya religiösa rörelser konstrueras i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amelie Rehnström; Varg Andreas From; [2014]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedel; nya religiösa rörelser; diskursanalys; andrafiering;

    Sammanfattning : Den här studien belyser hur nya religiösa rörelser konstrueras och framställs i läromedel för Religionskunskap i gymnasieskolan efter skolreformen Lgr11. Studien utgår i första hand från diskursanalysen som teoretiskt perspektiv och metod, något som innebär att texterna i sig ligger till grund för hur undersökningen utformats. LÄS MER

  3. 3. Sekter eller nya religiösa rörelser – kan man kalla dem vad man vill? : En diskursanalys av nya religiösa rörelsers, eller sekters, framställning i några utvalda läroböcker för Religionskunskap på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Haas; [2011]
    Nyckelord :läromedelsanalys; nya religiösa rörelser; sekter; diskursanalys; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur fyra läroböcker för Religionskunskap på gymnasiet förhåller sig till forskningsläget för nya religiösa rörelser, eller sekter, och styrdokumenten. Genom diskursanalyser undersöker studien om den kritik som finns mot andra läroböckers framställning av det här ämnet också bör riktas mot de fyra utvalda läroböckerna. LÄS MER

  4. 4. Vem ska jag tro på? : En kvalitativ och jämförande textstudie om synen på Scientologikyrkan i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefin Gunnarsson; Anna Wallentheim; [2010]
    Nyckelord :uppsats; scientologerna; Scientologikyrkan; nya religiösa rörelser; sekt;

    Sammanfattning : Scientologikyrkan har sedan dess uppkomst på 1950-talet fått utstå stor kritik. Rörelsen har av somliga målats upp som en farlig sekt medan andra väljer att se den som en ny religiös rörelse, vars lära och praktik, exempelvis dianetiken, ska tolkas i en religiös kontext. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur alternativa religioner och livsåskådningar presenteras för Gävles högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Paola Palmblad; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionskunskap; läromedelsanalys; nya religiösa rörelser; alternativa religioner; alternativa livsåskådningar; undervisning; högstadiet; intervjuer;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida påståendena i Peter Åkerbäcks artikel Att sekter är farliga - det vet väl alla? stämmer överens med situationen i högstadieskolorna i Gävle. Han menar att alternativreligiösa rörelser, ofta kallade sekter, framställs på ett sätt präglat av fördomsfullhet, missuppfattningar och på ett förlegat sätt i religionskunskapens läromedel. LÄS MER