Sökning: "sektionen för barn och unga"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden sektionen för barn och unga.

  1. 1. Ledarskapandet i korstrycket : Mellancheferna inom sektionen för barn och unga och deras ledarskapsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Tanja Öberg; Lina Alkner-Timner; [2019]
    Nyckelord :Leadership; management; constructing leadership; social services; child welfare; decision making; priorities; domain theory; critical realism; parallel process; social worker; code of ethics; professions identification.; Ledare; chef; skapa ledarskap; socialtjänst; individ- och familjeomsorg; sektionen för barn och unga; val; prioriteringar; domänteori; kritisk realism; parallellprocesser; socionom; etisk kod; professionsidentifikation.;

    Sammanfattning : Mellanchefer inom socialtjänstens sektion för barn och unga arbetar i en motstridig organisation. Mellancheferna blir länken som fogar samman politiskt fattade beslut med förvaltningens krav och förväntningar, personalgruppens behov och klienternas rätt till hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 2. Alla vill dansa bugg, eller? : En studie om utvecklingen inom barn-, ungdoms- och juniorbugg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Arvidsson; Andreas Rosenqvist; [2018]
    Nyckelord :dans; bugg; idrott; danssport; tävling; fysisk aktivitet; föreningsidrott; förening; deltagarantal; tränarlänkdans;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att analysera organisatoriska faktorer till deltagarantalets förändringar i barn-, ungdoms- och junioridrott inom dansen bugg. De frågor som studien avsåg att besvara var följande: ”Vilka bidragande organisatoriska faktorer kan ha påverkat den kraftiga reduceringen av antalet unga tävlingsdansare i bugg?” samt ”Finns förslag, och i så fall vilka, på hur utvecklingen inom deltagarantalet i tävlingsklasserna barn, ungdom och junior i bugg ska kunna förändras?” Metod Metoden som använts i studien är en semistrukturerad kvalitativ intervjumetod med syftet att undersöka organisationens syn kring buggens utveckling under det senaste decenniet. LÄS MER

  3. 3. Ambassadörer inom tobaksprevention : en kvalitativ studie om peer education

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Emelie Andersson; Emelie Lindström; [2017]
    Nyckelord :Peer education; tobacco prevention; peers; adolescents; identity; group; SOC; Peer education; tobaksprevention; jämlikar; ungdomar; identitet; grupp; KASAM;

    Sammanfattning : Inledning: I Länsstyrelsen Blekinges projekt TBU, som står för tobaksfria barn och unga i Blekinge, har ambassadörer från gymnasiet använts för att nå ut med information om tobak till ungdomar i högstadiet. Arbetet med ambassadörer relaterar till metoden peer education som innebär att jämlikar utbildar jämlikar. LÄS MER

  4. 4. Tobak på gymnasiet : en studie om elevers tobaksvanor samt inställning till policyn Tobaksfri skoltid och tobaksanvändning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Cecilia Nilsson; Wanpen Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :Tobacco-free school time policy; social interaction; adolescents; tobacco; public health; Tobaksfri skoltid; socialt samspel; ungdomar; tobak; folkhälsa;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien bygger på önskan om att barn och unga ska få en tobaksfri uppväxt. Tobak orsakar mycket ohälsa i världen och för att minimera den tobaksrelaterade ohälsan är det i ett folkhälsovetenskapligt intresse att arbeta med förebyggande insatser på flera plan. LÄS MER

  5. 5. "Att älska att läsa" : en studie om olika professioners samverkan för att öka barns läslust

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Solveig Lidén; [2016]
    Nyckelord :Läslust; lustläsning; läsmiljö; läsmotivation; läsförståelse; textsamtal; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur läslusten kan ökas hos elever i de tidiga skolåren. PISA och PIRLS-undersökningar under 2000-talet visar på att läsförmågan hos unga har minskat. Den försämrade läsförmågan innebär att de ungas möjlighet till läsupplevelser begränsas. LÄS MER