Sökning: "selective traditions"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden selective traditions.

  1. 1. Från fingerfärdig pianospelare till knapphändig knapptryckare : En kvalitativ textanalys av musikinslagen i förskolan och förskollärarutbildningen år 1977–2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; Pernilla Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :History in education; curriculum; education for pre-school teachers; selective traditions; music in pre-school; curriculum theoretical perspectives.;

    Sammanfattning : Music has the capacity to stimulate children in the development of their skills, such as their social, emotional, and physical abilities. However, music and its involvement in educational contexts for pre-school teachers has shifted. LÄS MER

  2. 2. Från kristendom till religionskunskap : En övergång från kristendomsundervisning till religionsundervisning Perspektiv på kristendom och selektiva traditioner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Andre Melki; [2023]
    Nyckelord :Från kristendom till religionskunskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Det är faktiskt gratis att ta en promenad - En intervjustudie om fältstudier i geografiundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elin Lindh; [2022-06-30]
    Nyckelord :fältstudier; selektiv tradition; ramfaktorer; närområdet;

    Sammanfattning : Previous studies have shown that teachers of geography in grades 4-6 seldom undertake fieldwork as a part of their teaching practice. This study aims to explore teachers’ reasoning regarding their didactic choices concerning fieldwork, in order to explore possible explanations for this aforementioned low prevalence. LÄS MER

  4. 4. Att särskilt beakta ett nationellt prov : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och tillämpar förordningen om att särskilt beakta provresultatet vid betygssättning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Sandberg; [2021]
    Nyckelord :national tests; social sciences; equity; fairness; teacher agency; assessment; final grades; nationella prov; samhällsorienterade ämnen; So; likvärdighet; rättvisa; bedömning; provbetyg; slutbetyg; särskilt beakta;

    Sammanfattning : This master thesis aims to shed light on teachers' responses to the regulation that states that a student's test results in a national test must be taken into a “special consideration" in the teacher's grading. Ten teachers took part in the study during the autumn of 2020, all being teachers in social science subjects in the Swedish secondary school (school year 7-9). LÄS MER

  5. 5. Geografiämnet på gymnasiet : En studie om elevers uppfattningar, selektiva traditioner och didaktiska typologier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :louise lönnborg; [2020]
    Nyckelord :Geografiämnet; selektiva traditioner; elevuppfattning; undervisning; typologi.;

    Sammanfattning : In the following study, students' perceptions of the topic of geography are related to the subject's selective traditions. The theoretical framework of the study consists of selective traditions and different didactic typologies. Based on the theory, the study's empirical material is analyzed and discussed. LÄS MER