Sökning: "semantic gravity"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden semantic gravity.

  1. 1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  2. 2. Semantic Segmentation of Building Materials in Real World Images Using 3D Information

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Datorseende

    Författare :Jonas Rydgård; Marcus Bejgrowicz; [2021]
    Nyckelord :Machine learning; deep learning; semantic segmentation; convolutional neural networks; building materials; material recognition;

    Sammanfattning : The increasing popularity of drones has made it convenient to capture a large number of images of a property, which can then be used to build a 3D model. The conditions of buildings can be analyzed to plan renovations. This creates an interest for automatically identifying building materials, a task well suited for machine learning. LÄS MER

  3. 3. ”Läraren pratade så det verkade lätt” : En kvalitativ studie om elever i årskurs sex och deras förståelse av lärares kommunikation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Arvidsson; Katarina Petersson; [2020]
    Nyckelord :Teachers’ language use; semantic waves; semantic density; semantic gravity; pupils’ understanding; communicative aspects; Lärares språkbruk; semantiska vågor; semantisk densitet; semantisk gravitation; elevers förståelse; kommunikativa aspekter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker sex elevers självskattade förståelse av tre mellanstadielärares språkbruk i tre olika ämnen. Studien utgår från tre frågeställningar som behandlar lärarnas språkbruk, elevernas självskattade förståelse samt elevernas tankar om förståelse och inlärning. LÄS MER

  4. 4. "Talet är en gåva men kan också vara ett svärd" : En kvalitativ studie om mellanstadielärares kommunikativa kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Arvidsson; Katarina Petersson; [2020]
    Nyckelord :Communicative competence; semantic waves; semantic density; semantic gravity; language use; middle school teacher; communicative methods.; Kommunikativ kompetens; semantiska vågor; semantisk densitet; semantisk gravitation; språkbruk; mellanstadielärare; kommunikativa metoder;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker tre mellanstadielärares språkbruk både i kommunikativa metoder och planering av lektionsinnehåll. Studien utgår från två frågeställningar som behandlar hur lärarna använder och resonerar om sitt språkbruk i förhållande till kommunikativa metoder. LÄS MER

  5. 5. Språkliga svårigheter i uppgifter. : En analys av läromedel i svenska för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Andersson; [2020]
    Nyckelord :Concrete language characteristics; Abstract language characteristics; Lexicogrammar; Linguistic difficulty; Semantic gravity; Semantic density; Konkret språkdrag; abstrakt språkdrag; lexikogrammatik; språklig svårighetsnivå; semantisk gravitation; semantisk densitet;

    Sammanfattning : I den här studien presenteras en läromedelsanalys utifrån konkreta och abstrakta språkdrag. Studiens syfte är att undersöka språkets svårighetsnivå i två läromedel, utifrån att besvara hur uppgifter i olika delar av läromedlen förhåller sig till abstrakta och konkreta språkdrag samt hur språkdragen utvecklas från början till slutet. LÄS MER