Sökning: "semantiska domäner."

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden semantiska domäner..

  1. 1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  2. 2. Online Unsupervised Domain Adaptation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Theodoros Panagiotakopoulos; [2022]
    Nyckelord :Unsupervised Domain Adaptation; Continual Learning; Curriculum Learning; Clear2Rain; Self-Supervised Learning; Semantic Segmentation; Transfer Learning; Online Learning; Unsupervised Domain Adaptation; Kontinuerligt lärande; Curriculum Learning; Clear2Rain; Self-Supervised Learning; Semantisk Segmentering; Transfer Learning; Online Learning;

    Sammanfattning : Deep Learning models have seen great application in demanding tasks such as machine translation and autonomous driving. However, building such models has proved challenging, both from a computational perspective and due to the requirement of a plethora of annotated data. LÄS MER

  3. 3. SELF-RATED AUTOBIOGRAPHICAL MEMORY : A PRELIMINARY COMPARISON BETWEEN YOUNG AND MIDDLE ADULTHOOD

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Triphose Khonde; [2020]
    Nyckelord :self-rating questionnaire; autobiographical memory; younger; middle age; sexdifferences; självskattningsfrågeformulär; självbiografiskt minne; yngre; medelålder; könsskillnader;

    Sammanfattning : The study investigated aspects of self-rated autobiographical memory between young and middle-aged adults, as well as examined sex differences. A Swedish version of a self-rating questionnaire was used online to assess autobiographical memory. LÄS MER

  4. 4. Transfer Learning in Deep Structured Semantic Models for Information Retrieval

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sahand Zarrinkoub; [2020]
    Nyckelord :Deep learning; Deep structured semantic model; information retrieval; machine learning; natural langugange processing; neural information retrieval; Djupinlärning; informationssökning; maskininlärning; språkteknologi; neurala sökmotorer;

    Sammanfattning : Recent approaches to IR include neural networks that generate query and document vector representations. The representations are used as the basis for document retrieval and are able to encode semantic features if trained on large datasets, an ability that sets them apart from classical IR approaches such as TF-IDF. LÄS MER

  5. 5. Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Annie Karlsson; Anna Svensson; [2019]
    Nyckelord :barnspråk; korpus; lexikal-semantisk utveckling; semantiska domäner.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. LÄS MER