Sökning: "semikonkret nivå"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden semikonkret nivå.

  1. 1. Nu ska vi bråka elever : En systematisk litteraturstudie om svårigheter med att addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa i detta område

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Clason; Fanny Andersson; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; bråk; konkret nivå; laborativa material; representationsformer; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; svårigheter; the gap.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka svårigheter elever kan stöta på när de ska addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa inom detta område i grundskolans tidigare år. Studien har utgått från en systematisk litteraturstudie, där data har samlats in genom vetenskapliga artiklar och avhandlingar utifrån ett deduktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  2. 2. Kan läromedelsuppgifter bråka? : En empirisk studie om elever kan ges möjlighet till förståelse i analoga läromedelsuppgifter vid addition och subtraktion av bråk med gemensam nämnare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Fanny Andersson; Evelina Clason; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; analoga läromedel; bråk; bråkräkning; fallgrop; laborativa material; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; konkret nivå.;

    Sammanfattning : Analoga läromedel används av många lärare, men hur påverkas elevernas förståelse gällande addition och subtraktion av bråk med gemensam nämnare beroende på vilket val av analogt läromedel lärare arbetar med? Genom en empirisk undersökning kommer två analoga läromedel granskas med syfte att undersöka hur utvalda uppgifter kan skapa förståelse hos elever vid beräkning av det matematiska området. Syftet är även att tydliggöra hur val mellan dessa läromedel skulle kunna påverka elevernas förståelse för det matematiska området. LÄS MER

  3. 3. Negativa tal, minustecknet och tallinjen - vägen mot abstrakt förståelse : En systematisk litteraturstudie om olika svårigheter som uppstår på vägen mot en abstrakt förståelse av de negativa talen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Georg Evefalk; [2020]
    Nyckelord :abstract; concrete; semiabstract; semiconcrete; the gap; abstrakt; konkret; minustecknets funktioner; negativa tal; semiabstrakt; semikonkret; svårigheter; tallinjen;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som undersökt hur tidigare forskning beskriver de problem som kan uppstå när elever försöker ta sig från en konkret förståelse till en abstrakt förståelse av negativa tal. I studien analyseras flertalet forskningskällor från 2010 till 2019. LÄS MER

  4. 4. Visa vad du kan, så får vi snart veta : en studie om elevers användning av representationsformer inom problemlösning vid olika svårighetsgrader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Pernilla Bassmann; Nina Hansson; [2019]
    Nyckelord :Heddens theory; different forms of representations; rich problems; closed problems; grade 2; Heddens teori; representationsformer; rika problemlösningar; slutna problemlösningar; årskurs 2;

    Sammanfattning : Studien har som mål att upptäcka hur elevers lösningar skiljer sig vid tre olika svårighetsgrader inom slutna problemlösningar i årskurs 2. Trettiofyra34 elever deltar i studien och genomför sex stycken problemlösningsuppgifter. Teoretiskt vilar studien på ett ramverk över representationsformer och Heddens (1986) teori. LÄS MER